Den seneste M3’ers look kan vi diskutere herfra og ind i evigheden. Nu har Manhart endnu et bud – og det med MANGE hestekræfter.
Rækken af M3/M4-modeller har aldrig været mere potent, end den er nu. Og så har vi ikke engang nævnt designet som i den grad deler vandene i bilmiljøet. Nå, men altså. Der er endnu flere hestekræfter at komme efter.
Ja, også flere end BMW selv vil være med til. M4 CSL, der skal laves i 1.000 eksemplarer, har eksempelvis kun 551 hestekræfter. Manharts udgave hedder MH3 GTR har to ekstra døre og 100 hestekræfter mere.
Motoren er den samme. Det vil sige en tre-liters rækkesekser med dobbelte turboer. Med hjælp fra deres egen motorstyring har Manhart også fundet mere moment – nemlig 800 Nm. M4 CSL må ‘nøjes’ med 650 Nm.
Manhart byggede også en MH3 sidste år. Den havde 30 hestekræfter og 50 Nm færre end den nye GTR.
ALT kan ændres
Ud over det motormæssige er den tunede Bimmer et studie i overforbrug af kulfiber. For der er kulfiber overalt på bilen. Alt fra de ekstreme Recaro-stole til de fire rørhaler, der nu måler 100 millimeter hver især, er svøbt i det fjerlette materiale.
Og så er der hjulene. Manharts egen opskrift i 20″. De kalder dem Concave One. De skal svøbes i 265/30-Michelin-gummi på forakslen. Mens du skal op i en 295-30-montering for at få det til at passe bagpå. Mindre kan ikke gøre det.
Gå hjem, M3 Competition… og M4 CSL!
Bremserne er dem, den normale M3/M4 Competition leveres med. Men skulle der være luft i budgettet, smider Manhart gerne nogle større skiver på. Undervognen kan både gøres justerbar med en opsætning fra KW. Eller du kan vælge at få den strammet op med fjedre fra H&R.
Prisen? Det er sådan noget, du skal gribe knoglen og ringe til Tyskland for at høre mere om. Vi tør næsten ikke tænke på svaret. Men bare lige så du har et minimum af referenceramme: herhjemme får du ikke meget ny M3 for 1 million kr. Altså hvis der skal nummerplader på. Og det skal der!
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen