Annonce:

Michael har opdaget hvorfor elbil-batterier går i stykker

Professor Michael Toney mener at have løst en underliggende gåde i hvert et elbilsbatteri – nemlig hvorfor det bliver forringet og nedbrudt over tid.

Annonce:

Batterier – også dem i elbiler – mister deres kapacitet over tid. Men årsagen er aldrig blevet ordentligt belyst eller forklaret før nu, mener Michael Toney.

Han har ledet et hold af internationale forskere på University of Colorado Boulder, der har set på problemstillingen – og de mener faktisk at have fundet svaret.

Lithium-ion-batteriet er et af verdens mest benyttede til strømopbevaring. Men selvom det indeholder kobolt, der er et miljøskadeligt stof, er det ikke rigtig lykkedes at finde noget bedre.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Nikkel og magnesium som erstatninger fungerer i hvert fald ikke lige så godt. Tværtimod reducerer materialerne kun, hvor meget strøm der kan lagres.

LÆS OGSÅ: Leverede kun 4 biler – nu tjener de millioner

Forskerholdet fra CBU er kommet frem til, at lithium-ion-batteriets selvafladning skyldes, at brintmolekyler finder vej ind til batteriets såkaldte katode, som lithium-ioner normalt sætter sig på. Der er desværre ikke plads til begge dele. Og det forringer batteriet.


– Vi opdagede, at jo mere lithium man trækker ud af katoden under opladning, jo flere brintatomer ophobes på overfladen, siger Gang Wan, der er medforfatter til undersøgelsens rapport og dermed resultaterne, i et interview offentliggjort på CBU’s hjemmeside.

Selve processen, hvor brintmolekylerne ‘stjæler’ pladsen, gør, at batterierne aflader af sig selv. En mekanisk belastning, der kan få katoden til at slå revner og dermed fremskynde nedbrydningen i selve batteripakken.

Nu håber det internationale forskerhold, at deres opdagelse kan føre til opfindelsen af en ny slags belægning rundt om katoden, der kan afvise brintmolekylerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Noget andet er, at batteripakkerne også kan forårsage voldsomme brande. En rapport fra de amerikanske myndigheder har netop fastlagt, hvorfor en brændende Tesla lukkede en motorvej i 16 timer, mens der måtte bruges 189.000 liter vand på slukningsarbejdet. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også