Annonce:

Mikkel tester Peugeots Le Mans-racer “Den er tungere, end jeg forventede”

Den danske racerkører Mikkel Jensen er med til at udvikle Peugeot Sports nye hypercar. Teamet tester i Barcelona, hvor Mikkel fortæller om sine første indtryk.

Annonce:

Racerbilen 9X8 er Peugeots udfordrer til mesterskabet i den nye hypercar-klasse, der blandt andet omfatter 24-timers løbet i Le Mans. Det skriver Bil Magasinet.

Designet vækker opsigt, fordi det er den første racerbil i nyere tid uden en bagvinge til at generere downforce, som hjælper med at presse bilen ned i asfalten. Drivlinen med hybridteknologi har en frontmonteret elmotor med 268 hk og en centerplaceret 2,6-liters V6-biturbobenzinmotor med 680 hk.

Mikkel Jensen testede senest Peugeot 9X8 ved prætesten for FIA WEC-serien i Barcelona i starten af marts..

Mikkel har fået en del tid i bilen
En af kørere i bilen, der slippes løs på racerbanerne senere i år, er danske Mikkel Jensen. Han er en af teamets yngre kørere, men har allerede fået en del tid i bilen. Han ser frem til at være med i et helt særligt projekt, der fører en masse læring og udfordringer med sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mikkel Jensen sammenligner blandt andet den nye hypercar med en anden WEC-klasse, LMP2, hvor bilerne i langt højere grad bærer præg af plug-and-play-teknologi, da det drejer sig om færdigudviklede biler.

– Det er første gang, jeg er med i et projekt, hvor man starter helt fra bunden og på så højt et niveau. Der er mange ting på den her bil, som jeg ikke har arbejdet med før, for eksempel hybridteknologi, så det er nyt for mig og for nogle af de andre kørere også. Det er meget anderledes end LMP2, hvor det er en færdig bil.

Tungere end andre racerbiler
– Det er mest vægten på bilen, som jeg har skulle vænne mig til. De her hypercars er meget tungere end en LMP2-racer, som jeg har kørt før. Men jeg har også kørt noget DTM (Deutsche Tourenwagen Masters, red.), og det minder lidt om de gamle DTM-biler – de er stadig hurtige, men man har lidt mere vægt med rundt, siger Mikkel Jensen.


– Man kan særligt mærke det i lavhastighedssving, men så når vi kommer over 120 km/t, slår firehjulstrækket til, og så mærker man det mindre, så er det bare afsted. Men ved de lave hastigheder kan det være en udfordring.

Selve projektet med den nye hypercar har også en særlig plads hos Mikkel Jensen, som beskriver sammenholdet i det store Peugeot-team:

– Det giver en helt anden energi og motivation at være med fra starten, og forhåbentlig, når vi også får nogle resultater sammen, bliver det endnu bedre. Der er rigtig mange følelser involveret, og selvom det er et stort team, så bliver man meget tættere i forhold til, når det bare er sådan noget arrive and drive, hvor man bare kommer for at køre et løb.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Peugeot Sports tekniske chef for WEC-programmet, Olivier Jansonnie, forklarer, at det ikke er nok, at bilen kun lige akkurat kan holde til at køre de 24 timer, som et Le Mans varer – den skal holde til hele løbsweekendens udfordringer.

Stresstester materiellet
Mikkel Jensen har allerede kørt en test i bilen, før vi møder ham i Barcelona, og han forklarer, at hvor det i første omgang handler om at teste alt igennem, og se om materialet faktisk kan holde til at blive belastet, har man nu et lidt andet fokus.

– Det handler om at putte kilometer på motor, gearkasse og materialet generelt, men nu går vi over til at fokusere mere på performance.

Det er planen, at bilen skal udsættes for kvalifikationslignende prøvelser, men i lige så høj grad er det vigtigt, hvorvidt bilen kan holde til længerevarende pres og belastning. Derfor kører Peugeot deres nye hypercar igennem test, der varer mere end 30 timer.

Responsiv Iframe
Grafik: Bil Magasinet
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også