Annonce:

Millionær svensker bliver bilindustriens mægtigste mand

Mangemillionæren svensk-tyske Ola Källenius skal udover rollen som direktør Mercedes også være formand for sammenslutningen af europæiske bilmærker. Det gør ham til industriens mest magtfulde mand.

Annonce:

Mangemillionæren og Mercedes’ svensk-tyske direktør, Ola Källenius, bliver nu den mest magtfulde person i den europæiske bilindustri.

Som ny formand for ACEA, European Automobile Manufacturers’ Association, overtager han en central position i en branche under pres.

ACEA repræsenterer flere af Europas største bilmærker, og Källenius vil spille en afgørende rolle, når bilindustrien på vores breddegrader skal konkurrere med den fra Kina og USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mercedes-chefens tid som formand begynder i 2025, hvor han skal tage fat på problemer som strammere emissionskrav og konkurrence fra især kinesiske bilmærker.

Ola Källenius, der har været administrerende direktør for Mercedes i fem år, fortsætter på den måde sin opstigning i branchen. Han erstatter Renaults topchef Luca de Meo, som har været formand for ACEA siden 2022.

Organisationen, der blev stiftet i 1991, omfatter 14 af Europas største bil- og lastbilproducenter og arbejder tæt sammen med 31 nationale brancheorganisationer. Volvo Cars og Stellantis har tidligere forladt ACEA.

Men skal man tro de seneste rygter, vender sidstnævnte tilbage til sammenslutningen, som koncernen forlod samme år som de Meo blev formand.

Bilindustrien står over for betydelige udfordringer. EU’s stramninger af emissionsgrænserne kan koste tusindvis af arbejdspladser samtidig med at salget af biler falder.


Derudover presser kinesiske producenter på for at få adgang til det europæiske marked, blandt andet ved at bygge flere fabrikker i EU.

Endelig skal industrien forholde sig til det forbud mod nye biler med forbrændingsmotorer, som EU vil have indført senest i 2035. Flere bilmærker, underleverandører og senest EU-medlemmer har dog krævet forbuddet fjernet igen.

– Under mit formandskab vil ACEA fokusere på at forbedre de regulatoriske betingelser for at styrke vores konkurrenceevne i den digitale og elektriske æra.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi vil arbejde for en markedsdrevet omstilling i retning af at reducere industriens CO2-udledning. Og vi vil stå op for international handel, der er fri, retfærdig og regelbaseret, siger Ola Källenius i en pressemeddelelse.

En af Källenius’ prioriteter vil også være at sikre, at europæisk bilproduktion kan forblive konkurrencedygtig globalt. Bekymringen for, at produktionen flytter til Kina, er udbredt. Men Källenius forbliver optimistisk.

Responsiv Iframe

– Jeg er overbevist om, at bilindustrien i Europa har det, der skal til for fortsat at have succes i den globale konkurrence.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også