De danske kommuner må fortsat ikke bestemme, hvor hurtigt bilisterne må eller ikke må køre. Det er stadig politiets opgave, siger transportministeren.
Som Boosted fredag i denne uge kunne fortælle, dropper Odense Kommune på ubestemt tid at sætte hastighedsgrænsen ned til 30 km/t i byen.
Nogen steder helt ned til 20. Det kommer, siger klima- og miljørådmand, ikke til at ske, fordi et lovforslag fra regeringen også er udskudt.
Lovforslaget, der er fremsat af Venstres transportminister Thomas Danielsen, forenkler i grove træk færdselsloven.
Regeringen lægger nemlig op til, at der skal være en helt række klare regler for, hvornår en hastighedsgrænse kan sættes ned.
Men nu udsætter transportministeren altså forslaget. Det betyder dog ikke, at de danske kommunalbestyrelser kan gøre, som de vil, i klapjagten på bilisterne.
Fartgrænserne er stadig politiets opgave – kommunerne må ikke blande sig
– Jeg har modtaget mange forslag, inputs og ideer til, hvordan loven kunne indrettes.
– På grund af den store interesse så udskyder vi fremsættelsen, da større ændringer vil kræve en ny høring. Hvordan det ender, kan jeg ikke sige noget om endnu, siger Thomas Danielsen.
Kommunerne vil derfor fortsat skulle indhente politiets samtykke, hver gang de påtænker en ændring af hastighedsgrænsen, eller at indføre ensretning, afspærring af veje og andre færdselsindskrænkninger, lyder det i en pressemeddelelse.
Det er dog ikke kun i Odense, at man lægger dele af den jagtplan, der er sat ind på bilisterne, på is. Eller i hvert fald delvist i bero.
Det sker også i Aarhus. Tilbage i april sidste år sagde rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang (K), at man ikke kunne leve med de forbud mod biltrafik, som kommunalbestyrelsen selv havde indført.
Omvendt er det stadig målet at tvinge 66 procent af biltrafikken ud af Aarhus. Det skal, mener et flertal i kommunalbestyrelsen, ske ved, at byen som den første nogensinde i Danmark indfører roadpricing.
Altså skal det koste penge at køre på veje i kommunen. Penge som bilisterne skal finde i budgettet udover de penge, som allerede betales i vægtafgift/grøn ejerafgift.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk