I Holland har man bortset fra et par tunneler stort set ingen betalingsveje. Det vil landets infrastrukturminister nu lave om på.
Det er ikke kun ejere af elbiler, der skal betale mere i Holland, når landets regering fra nytår udfaser støtten til biltyper.
Hollændernes minister for infrastruktur Barry Madlener vil se på, hvordan landets veje i større stil, end det i dag er tilfældet, kan omdannes til betalingsveje. Som det er i dag, skal hollænderne udover i et par tunneler ikke betale direkte for at køre på vejene.
Regningen kommer i stedet gennem andre skatter og afgifter. Barry Madlener ser toldvejene som et fungerende alternativ til kilometerafgiften, roadpricing.
– Det system (roadpricing, red.) fungerer fint i teorien, men ikke i praksis, siger ministeren.
Han henviser til, at dem, der ikke vil betale for at benytte toldvejene i fremtiden, må affinde sig med at sidde fast i trafikkøer.
LÆS OGSÅ: EU-regel kan give benzinpriser på 23 kr. literen
Desuden tror Barry Madlener på, at det vil kunne tiltrække penge fra private investorer, hvis de fik lov til at bygge vejnet, som bilisterne tvinges til at betale for at bruge. Bl.a. fordi regeringen i det tilfælde vil blande sig helt uden om administrationen.
I hvert fald nævner Barry Madlener, at det vil være interessant, hvis ‘regeringen slet ikke kom med nogen penge’. På den anden side har infrastrukturministeriet i forvejen et gigantisk budget.
Ifølge BNR Nieuwsradio har ministeriet de seneste år haft et budget på mellem 13 og 14 milliarder euro svarende til mellem 96 og 104 milliarder. Til sammenligning fordeler finansloven i Danmark ‘mere end 940 milliarder kroner’ ifølge Journalisten.dk.
Tilbage i Holland er der på nuværende tidspunkt ikke planer om at indføre betalingsveje. Men Madlener synes det giver mening, og måske har han skævet til netop Danmark. For her har den første by allerede meldt sig klar til at indføre den type betaling. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!