Flere partier vil straffe dem der tager bilen og ikke cyklen på arbejde. Nu vil skatteminister Rasmus Stoklund se på sagen.
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) åbner nu for muligheden for at straffe dem, der ikke vælger at cykle på arbejde, som led i en bredere diskussion om at fremme brugen af cyklen.
Han udtaler, at skattepolitikken kan være et redskab til at påvirke danskernes valg af transportmiddel, og dermed få flere til at vælge cyklen frem for bilen.
I et skriftligt svar understreger Stoklund, at skattesystemet bør bruges aktivt til at støtte ønskede adfærdsændringer, herunder flere cykelture til og fra arbejde.
– Skattesystemet skal bruges til at fremme det, vi gerne vil have mere af, og derfor er jeg åben for at arbejde videre med forslag og idéer til, hvordan vi gennem skattepolitik kan gøre det attraktivt at hoppe på cyklen i stedet for at sætte sig bag rattet, udtaler han til Ritzau.
Selvom skatteministeren ikke præsenterer konkrete forslag, er debatten allerede i gang blandt flere partier.
LÆS OGSÅ: Bilmærker må sælge biler med dødt udstyr i EU
For lidt over en uge siden fremlagde Alternativet et udspil, der skal gøre det mere attraktivt at cykle på arbejde. Et centralt element i deres forslag er et særligt befordringsfradrag for cyklister, hvor de kan få tre kroner per kilometer i pendlerfradrag på distancer mellem 2 og 24 kilometer.
Alternativets forslag møder opbakning fra flere partier. SF og Enhedslisten støtter ideen om at indføre en fri cykelordning, som minder om den eksisterende fri bil-ordning, hvor virksomheder kan stille cykler til rådighed for medarbejdere.
Liberal Alliance nævner en model fra Dansk Industri, hvor arbejdsgivere kan stille cykler til rådighed, som både kan bruges i arbejdstiden og på vej til og fra arbejde.
Selvom Rasmus Stoklund ikke havde mulighed for at kommentere på Alternativets forslag umiddelbart efter, fordi han var på ferie, ligger hans holdning i forlængelse af tidligere udmeldinger fra den forrige skatteminister Jeppe Bruus.
Allerede i sommer udtalte Bruus, at han ville arbejde på skatteinitiativer, der kan fremme brugen af cykler. Den nye minister tilslutter sig denne ambition.
– Jeg har, ligesom min forgænger, en ambition om, at det skal være nemt og attraktivt at træffe grønne og sunde valg, herunder at tage cyklen på arbejde, siger Stoklund.
Ifølge Det Europæiske Cyklistforbund er Danmark det eneste EU-land, der endnu ikke har indført skattemæssige fordele for cyklister.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!