Volvo Cars er kommet godt fra start i 2021, og de kan rapportere om den stærkeste januar i sin historie. Globalt steg Volvo Cars’ salg med 30,2 procent til i alt 59.588 biler i januar 2021.
Efterspørgslen efter SUV’er er fortsat stærk og repræsenterede 71 procent af den samlede volumen for Volvo i januar – mens også Recharge serien af elektrificerede biler fortsat er i vækst. Salget af Recharge modellerne er mere end fordoblet i januar, sammenlignet med samme måned året før, og udgør nu 23 procent af alle solgte Volvo-biler globalt.
I Kina voksede salget med hele 91,3 procent til 19.160 biler i januar, hvilket tilskrives en øget optimisme efter et år i pandemiens tegn. Stigningen i salget i Kina blev hjulpet af en stærk samlet markedsefterspørgsel, og styrket af en øget efterspørgsel efter den kompakte SUV, XC40, og S60 sedan modellen.
Det amerikanske salg nåede 8.151 biler i januar, hvilket udgør en stigning på 32,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år. I USA er det især salget af XC90, der lægger til grund for de positive salgstal.
På det Europæiske marked ses en stigning på 9 procent til 24.857 solgte biler – anført af Sverige, Tyskland og Holland. I Europa udgjorde salget af Recharge modeller 41% af det samlede salg. I Danmark ses samme tendens for Recharge modellerne, som udgjorde hele 66 procent af det samlede salg i januar måned.
I januar 2021 var XC40 virksomhedens bedst sælgende model med 17.770 biler (2020: 10.802), efterfulgt af XC60 med 17.053 biler (2020: 13.353) og XC90 med et salg på 7.564 biler (2020: 6.902 ).
I Danmark udgjorde XC40 Recharge 36 procent af det samlede salg i januar måned skarpt efterfulgt af V60 Recharge med 33 procent.