Den traditionelle blinkerstilk har Tesla droppet til gengæld for knapper på rattet. Nu har et firma dog udviklet en løsning, som laver om på det… igen.
Det vakte et ramaskrig i bilindustrien og blandt visse bilister, da Tesla droppede blinkerstilken for at erstatte den med knapper.
Men hvor Tesla nægter at skrue den gamle løsning tilbage i bilerne, er der andre, som ser muligheder. Det gælder bl.a. folkene bag Enhance.
Se her har man udviklet den fysiske stilkkontakt, Tesla droppede i forbindelse med lanceringen af den nuværende Model 3. Tidligere på måneden kunne det amerikanske firma løfte sløret for løsningen.
En løsning de har arbejdet fem måneder på faktisk at få til at ligne noget, som Tesla kunne have udstyret Model 3 med fra fabrikken. Det er endnu uvist, om Enhance også er på vej med en blinkerstilk til Cybertruck, Model S, Y og X. Men det kan være, at de bliver overhalet inden om.
LÆS OGSÅ: Thomas vil ændre vanvidslov – “Giv bøde efter bilens værdi”
Euro NCAP har nemlig varslet et nyt regelsæt, og her bliver det umuligt at score de maksimale antal stjerner, hvis ikke bilproducenterne har almindelige stilke på siden af rattet til blinklyset. Læs mere om de kommende krav her.
Noget andet er skærme i moderne biler. De er – efter Tesla-forbindelse – gerne gigantiske. Men også det tror flere af bilbranchens aktører vil forsvinde.
Hos BMW tror man eksempelvis, at lovgivningen når dertil, hvor de største af skærmene faktisk bliver forbudt at udstyre helt nye biler med.
Noget helt tredje er det, om EU rent faktisk mener det med forbuddet mod forbrændingsmotoren, som lige nu står til at blive en realitet i 2035. Det tror Pieter Nota, der indtil december sidste år sad i BMW’s bestyrelse ikke på.
– En ny EU-kommission vil, formoder jeg i hvert fald, tage stilling til en udsættelse eller justering af forbuddet senest 2026. Det er bare uundgåeligt, tror jeg, lyder det fra Nota.