At mange performancebiler har langt flere hestekræfter, end fabrikkerne opgiver, er måske bilindustriens dårligst bevarede hemmelighed. Nu melder Tesla i det slæng.
Da Tesla introducerede Model S Plaid, meddelte mærket, at modellen ville have 1.020 hestekræfter. Samme – lettere sindssyge effekt – fremgår også af Teslas danske hjemmeside. Og for den sags skyld allerede andre steder hvor Tesla sælger biler.
Det viser sig nu at være en underdrivelse. Og en af de vildere. Men først nu er det lykkedes for andre end Tesla selv at måle bilens effekt.
Det er Uptown Autosport der eftersigende står bag den ‘succesfulde’ rullefeltsmåling. Og det er ikke småting, de har fået ud af Model S’eren. Helt konkret siger rullefeltet 1.101,2 hestekræfter med et makismalt moment på 1.227 Nm.
Helt så optimistisk var Uptown Autosports anden måling dog ikke. Med 91 procents batterikapacitet ‘nøjes’ Teslaen med 1.067 hk og 1.191 Nm.
Desværre er der i videoen om rullefeltsmålingen ikke knyttet kommentarer til de forskellige resultater. Model S Plaid og Model X Plaid er udstyret med tre elektriske motorer – en foran til forakslen og to bagtil. Alle tre motorer er det, Tesla kalder Permanent Magnet Synchronous Reluctance Motor. Det skulle være første gang, det er lykkedes at udstyre en serieproduceret bil med den teknologi.