En ny undersøgelse fra USA peger på, fodgængere, der ifører sig refleksveste for at være synlige, er præcis det modsatte for bilers sikkerhedssystemer.
Fodgængere, der ifører sig refleksveste for at være synlige i trafikken, kan opleve en uventet risiko: De kan blive usynlige for moderne bilers automatiserede sikkerhedssystemer.
En ny rapport fra Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) peger på, at de reflekser, der er afgørende for synlighed i de mørke timer, kan være svære at opfange for nogle af disse systemer. Dette er problematisk, da de fleste ulykker med fodgængere sker netop om natten.
IIHS testede tre forskellige bilmærkers førerassistentsystemer: Honda CR-V, Mazda CX-5 og Subaru Forester.
I testen blev en dukker placeret i et fodgængerfelt og iført forskelligt tøj.
To af dukkens påklædninger var med reflekser – et i hvidt og et sort. Efterfølgende blev dukken stillet ud i et fodgængerfelt under forskellige lysforhold (mørke, tusmørke og 20 lux – kravet til belysning af fodgængerfelter i USA, red.) for at teste, om systemerne kunne registrere ‘mennesket’ ved en hastighed på 40 km/t.
Resultaterne varierede. Men Honda CR-V og Mazda CX-5 viste tydelige begrænsninger. Uden reflekser klarede den sorte dukke sig forventeligt dårligst i mørke.
Både Honda og Mazda havde problemer med at registrere den. Mazdaen sænkede farten med godt en tredjedel. Mens Hondaen ramte dukken uden at bremse. Med fjernlys registrerede begge biler dukken og bremsede. Ved 20 lux-belysning klarede begge biler sig bedre.
Den hvide dukke var også usynlig for Hondaen i mørke. Mens synligheden blev en smule bedre ved 10 lux (tusmørke) og 20 lux. Mazdaen bremsede altså ‘bedst’ ned for den hvidklædte dukke.
Problemerne opstod, når dukken var iført refleksvest.
– Når dukken var iført refleksvesten, bremsede CR-V’en ikke i nogen af testene, uanset belysningen, lyder det fra IIHS.
– I modsætning hertil bremsede CX-5’en mere med 10 lux belysning, når dukken var iført sort tøj. Men med 20 lux belysning klarede den sig dårligere med refleksvesten end med det sorte tøj alene.
Subaru Forester klarede sig generelt bedre end de to andre biler i testen.
Disse resultater vækker bekymring om sikkerheden for fodgængere i en tid med stigende brug af automatiserede førerassistentsystemer. Årets Bil i Europa rejser nogle af de samme spørgsmål. Den fik nemlig heller ikke topkarakter, når det kommer til sikkerhed. Læs mere om det her.