Techgiganten Nvidia går nu i rette med Tesla, og siger at virkelighedens selvkørende biler i bedste fald hører til i 2030’erne.
Tech-giganten Nvidia mener, at selvkørende biler stadig er langt fra at blive en realitet. I et nyligt interview fik Ali Kani, der er leder af Nvidias bilafdeling, sagt, at “vi er stadig langt fra at have fuldt selvkørende biler på vejene.”
Nvidia er en af de førende aktører inden for udvikling af teknologi til selvkørende biler, og Kanis udtalelser en generel skepsis i hele bilindustrien. I hvert fald når det gælder selvkørende biler.
De eneste, der tilsyneladende tror på, at de selvkørende biler allerede er her, er Tesla med direktør Elon Musk i spidsen.
Musk har i årevis lovet, at fuldt selvkørende Teslaer er lige om hjørnet. Men disse forudsigelser har endnu ikke vist sig at holde stik på nogen måde.
Kani mener, at udviklingen af selvkørende biler er en meget kompleks proces, og at den derfor kræver, at industrien går langsomt frem.
Nvidia-direktøren giver da heller ikke meget for Teslas teknologi, der i mærkets nyeste biler har sparet sensorer væk for i stedet at satse på kameraer.
– Vi har brug for lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheden ( i bilerne, red.), siger Kani i en kommentar til Autocar.
Han mener, at en forhastet implementering af selvkørende teknologi kan skade offentlighedens tillid til teknologien.
Nuværende selvkørende systemer er ofte baseret på forprogrammerede regler og mønstre, hvilket kan resultere i ujævn og uforudsigelig kørsel.
Kani forudser, at fremtidens selvkørende biler vil lære trafikkens spille regler på en ‘mere menneskelig’ måde.
Det vil omvendt give passagerne i bilerne en mere glidende og behagelig oplevelse. Også uden at de behøver frygte for, om de slipper levende fra køreturen.
Han understreger vigtigheden af, at virksomheder udviser omhu i udviklingen af selvkørende biler.
– Én fejl kan påvirke tilliden til hele branchen. Sikkerhed kommer først, advarer Kani.
Kanis udtalelser peger på, at der stadig er en række udfordringer, der skal overvindes, før selvkørende biler bliver en del af hverdagen.
De bilmærker, som er længst fremme med ‘de selvkørende biler’, har da heller ikke kunnet ladet bilerne styre helt selv. I hvert fald ikke endnu.
Omvendt har Mercedes allerede lovet at tage skylden, hvis bilerne laver ulykker. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: