I Morten Lieds bil er der risiko for, at der kan opstå en brand. Alligevel skal han vente 9 måneder på at få den på værksted.
Norske Morten Lied ejer en af de Audi e-tron, som potientelt set kan bryde i brand på grund af en fejl i batteriet. Alligevel har et lokalt værksted bedt ham vente i 9 måneder.
Det skriver Motor.no.
Bilen er godt nok tilbagekaldt. Men på værkstedet kan man ikke finde tid til at se på bilen før tidligst i september 2025. Ni måneder efter Morten Lied fik besked på selv at kontakte mærkeværkstedet på grund af fejlen.
– De sagde, at der kun var én person, der havde kompetencerne til at udføre arbejdet, og mange biler at tjekke, siger Lied til mediet.
Hos NAF, der er det norske svar på FDM, mener man da også det er bekymrende, at Audi ikke kan se på bilen før til september. Især fordi problemet er så alvorligt, at ejerne har fået besked pr. anbefalet brev.
– Det, at de sender et anbefalet brev, tyder også på, at det er alvorligt. Det bør de derfor prioritere højere, siger NAF’s advokat til mediet.
Først da Motor gik ind i sagen, er det tilsyneladende sket noget. Nu har Audi-importøren tilbud Morten Lied, at han kan få tjekket bilen inden for to uger. Altså markant før værkstedet egentlig havde tid.
De biler, som Audi har tilbagekaldt, er produceret i perioden marts 2018 til marts 2022. Det har dog ikke forhindret biler i at brande. Og e-tron-modellen, der i øvrigt udgår af produktion til februar, er ikke den eneste problematiske elbil fra Audi.
Tilbage i juli 2023 brændte en Audi Q4 e-tron, der var helt ny, et villa i Hirtshals ned. En historie Boosted også har fortalt.
LÆS OGSÅ: Politimand sigtet for at lade konen køre 200 km/t
Problemerne med de elektriske Audi er ikke de eneste, der lige nu plager elbiler. Stellantis-importøren Wismo Group har herhjemme tilbagekaldt næsten 1.900 nye elbiler, fordi møtrikker til bærearmene knækker. Det har for nogle ejere betydet, at hjulene er røget af.
Tilbagekaldelser er dog set både værre og større. Eksempelvis er der stadig problemer airbags fra det skandaleramte Takata der fremstillede airbags. Alene i USA har de defekte airbags slået over 20 personer ihjel.