Efter en række mediers afsløringer af svindel med registreringsafgiften på nye motorcykler i Danmark, har Motorstyrelsen set nærmere på sagen.
Sidste år kunne DR’s forbrugerprogram ‘Kontant’ og Dagbladet Børsen afsløre, at der blev snydt gevaldigt med registreringsafgiften på nye motorcykler i landet.
Og nu har Motorstyrelsen set på sagen. Det er der kommet en række initiativer, som skal ramme forhandlere og importører af motorcykler, ud af.
Det oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.
En af de helt centrale værktøjer, som Motorstyrelsen nu sætter ind med, er en månedlig overvågning af de såkaldte selvanmeldere. Noget, myndighederne kalder risikovurdering.
LÆS OGSÅ: Om 9 år er disse biler fortid i Danmark, siger Audi
– Heldigvis er langt de fleste motorcykelimportører og -forhandlere indstillede på at følge reglerne.
– Der har dog været udfordringer nogle steder. Med de nye initiativer har vi et endnu større fokus på, at alle betaler de afgifter, de skal – hverken mere eller mindre, siger Jørgen Rasmussen, styrelsesdirektør i Motorstyrelsen.
På baggrund af de samlede opstramninger er Motorstyrelsen kommet frem til, at branchen har betalt mere end 60 millioner kroner for lidt til statskassen. Og det i rene registreringsafgifter.
Det har MC-forhandlere og -importørerne kunnet slippe afsted med ved blandt andet at holde prisen på motorcyklerne kunstigt nede, men til gengæld tage overpris for ekstraudstyr.
Det er den finte, Motorstyrelsen med kontrollerne nu håber at have kommet til livs i branchen. MC-folk er dog ikke de eneste, der snyder.
Det gør mekanikerne også, når bilisterne har brug for hjælp. Det kan være til noget så simpelt som et almindeligt service. Det mener en meget kendt mekaniker i hvert fald. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!