Muligvis den firecylindrede motor i verden med højst litereffekt
Vi nærmer os julen, og er du Ford Focus RS-ejer, kan du kun ønske dig én ting: at Mountune kigger på din bil.
Det er nemlig lykkedes den engelsk tuner at vride vanvittige 684 hestekræfter og 768 newtonmeter ud af den 2,3-liters, firecylindrede EcoBoost-motor i Focus RS Mk.III.
Det er en litereffekt på 297,3 hestekræfter. Det er 126 hestekræfter mere pr. end Ferraris 488 med V8-motor.
Og det er tæt på dobbelt så mange hestekræfter som fabriks-RS’eren.
LÆS OGSÅ: Focus RS snuppet med 229 km/t i 110-zone – staten sælger bilen
Målingen, der er foretaget på et rullefelt, gør sandsynligvis EcoBoost-maskinen til den højst ydende firecylindrede motor i verden. Med Mercedes’ to-liters i den nye AMG 45 S lang bagefter.
Mercedesen har nemlig ‘kun’ 415 hestekræfter og 500 newtonmeter. Og selvom slagvolumen er mindre, er det stadig ikke nok til at hale ind på Focus’ens i ren litereffekt.
Endnu har Moutune ikke sagt noget om, hvornår og om det nye motorkit kommer i handlen. Og kan du ikke vente på det, så har englænderne allerede en optimering ude, som er god for 520 hestekræfter. Specfikt til Focus RS.