Elon Musk både dansede og holdt tale, da Tesla åbnede sin første fabrik i Europa. Gigafactory i Berlin. Men direktøren kom også på glatis.
Sidste år producerede Tesla lige under én million biler. Godt klaret for et firma i bilindustrien med ganske få år på bagsmækken. Men så imponerende er det heller ikke. I hvert fald ikke hvis man spørger mærkets stifter og administerende direktør, Elon Musk.
Han vil nemlig have Tesla til at producere 10 millioner biler om året. Eller også er det 20. Det kan han tilsyneladende ikke helt finde ud af. Under åbningen af fabrikken i Berlin fik Musk således sagt, at Tesla vil producere 10 millioner biler om året. Og det senest i 2030.
Det bedste er 20 – nej, 10 millioner biler… eller
Men det er halvt så mange, som direktøren for bare halvandet år siden sigtede efter. I september 2020 sagde Musk nemlig, at det ‘bedste scenarie for Tesla ville være at producere 20 millioner biler om året’. Noget mange brancheanalytikere anser for umuligt.
Skulle det alligevel lykkedes Tesla at spytte så mange biler ud på 365 dage, vil amerikanernes produktion overgå både General Motors og VAG-koncernens. Selv hvis man slår de to mærkers produktion sammen.
Under åbningen af fabrikken i Berlin fik Musk da også rodet rundt i tallene. Han sagde, at både 10 og 20 millioner biler om året var en mulighed.
Taber uanset hvad
Men lad os antage, at Tesla producerer “bare” 10 millioner biler om året, så vil de komme til at tabe terræn til konkurrenterne. Dem var der nemlig ingen af, da Tesla begyndte at bygge elbiler.
Men nu, hvor flere og flere bilmærker kaster penge efter elbiler, er det uundgåeligt, at Tesla taber markedsandele. Det vurderer brancheanalytiker Sam Fiorani i et interview med Auto News.