Annonce:

Næsten 50 procent af alle nye biler er fra Kina

Næsten 50 procent af alle nye biler kom i november 2024 fra Kina. Og kinesernes dominans forventes de næste år kun at vokse.

Annonce:

Kina dominerede det globale bilmarked i 2024 og leverede næsten halvdelen af alle nye biler på verdensplan.

I november 2024 nåede Kinas andel af det globale bilsalg en bemærkelsesværdig andel på 41 procent – den højeste markedsandel nogensinde for biler bygget i Kina.

Til sammenligning lå USA langt efter med en andel på 18,2%, efterfulgt af Indien, Japan og Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge Cui Dongshu, generalsekretær for China Passenger Car Association (CPCA), solgte kinesiske forhandlere 3,316 millioner køretøjer alene i november.

Det skriver Auto Drive.

Denne udvikling er ikke en tilfældighed, men en del af en større tendens. I de første 11 måneder af 2024 nåede det globale bilsalg 82,01 millioner biler, en stigning på 2 procent i forhold til året før. Kina stod for 34,1 procent af det samlede globale salg.

Kinas dominans er bemærkelsesværdig, især i betragtning af at landet ikke havde en betydelig bilindustri for få årtier siden.

Kinas markedsandel er steget fra et gennemsnit på 30 procent mellem 2016 og 2018 til de nuværende næsten 50 procent Det var dog i november, at det så sådan ud.

Læs mere efter videoen:

Også i marts og april oplevede Kina fremgang, kombineret med en stabil markedsandel på 33 procent i maj og juni, hvilket banede vejen for den rekordstore præstation.

Kinas succes handler ikke kun om antallet af biler. Blandt verdens ti største bilproducenter var det kun tre – BYD, Geely og Chery – der øgede deres markedsandele i 2024. Alle tre mærker kommer fra Kina.

Prognoserne for fremtiden er fortsat positive. I hvert fald i kinesernes øjne. Forventningerne til det samlede bilsalg i 2024 ligger et sted mellem 31 og 31,3 millioner køretøjer.

Læs mere efter annoncen:

En vækst på 4 procent i forhold til året før. Folk fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), China EV100 og CPCA forudser en yderligere stigning på 3 procent i 2025. Noget der betyder, at bilisterne verden over vil købe godt 32 millioner biler fra Kina, inden året er omme.

Udviklingen illustrerer tydeligt, hvordan bilverdenen har ændret sig. Tidligere var det USA, der dikterede trends, design og smag. Mens resten af verdens bilmærker bare fulgte trop. Nu ligger bolden hos Kina.

Noget især mange danskere har svært ved at sluge. Man skal da også helt ned på en tiende plads over de mest populære mærker for at finde et kinesiske mærke i Danmark. Nemlig Volvo. De nærmeste konkurrenter BYD og Xpeng kan kun lige holde sig inde i top 20.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Spørgsmålet er nu, hvor lang tid det vil tage, før Kinas andel på 41 procent reelt bliver til halvdelen af markedet.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også