Hvert år indkaldes over en million biler til syn i Danmark. Alligevel er antallet af klager nærmest forsvindende lille.
Hvis man ser på antallet af klager over bilsyn i Danmark, er langt de fleste meget tilfredse med behandlingen i synshallen.
Selvom det er muligt at klage over resultatet af et bilsyn, er det forsvindende få bilister, der overhovedet benytter sig af muligheden.
Det viser en opgørelse, som Færdselsstyrelsen har udleveret til Autoparts24. Det skriver firmaet i en pressemeddelelse.
I løbet af hele 2022 klagede 119 bilister over oplevelsen i synshallerne. I oktober 2023 var der blot indgivet 105 klager.
LÆS OGSÅ: Tesla fjerner udstyr fra Danmarks mest populære bil
Antallet af klager skal ses i lyset af, at mere end 1 million biler med danske nummerplader hvert år indkaldes til syn.
Ifølge Autoparts24 er tallene udtryk for, at det generelt går godt i synshallerne, og at der er en god dialog mellem synsmænd og bilejere.
– Et bilsyn er noget, der nemt kan føre til misforståelser og uoverensstemmelser, men når der bliver indgivet så få klager hvert år, er det et tegn på, at synshallerne og kunderne er gode til selv at få løst uoverensstemmelser, inden de udvikler sig, siger direktør Troels Meier.
Synshallerne og de ansatte går dog ikke helt fri for kritik. Sidste år vakte en sag om ulovlige såkaldte ‘sms-syn’ så meget forargelse, at Christiansborg besluttede sig for at stramme reglerne for et bilsyn gevaldigt.
De nye regler er dog ikke kun stramninger, men i det hele taget tiltag, som aldrig nogensinde er set lignende i Danmark før. Læs mere om det her.