Annonce:

Nio floppede i Danmark – nu vil CATL satse på batteriskifte igen

Kinas største batteriproducent vil købe Nio Power og satse på batteriskifte, trods tidligere fiaskoer i Danmark med både Better Place og Nios skiftestationer.

Batteriskifte til elbiler er tidligere blevet forsøgt i Danmark, men uden succes. Først med Better Place og siden med Nio ES8, som begge blev præsenteret med store visioner om hurtige batteriskift og nem opladning.

Alligevel slog teknologien aldrig an på det danske marked. Nu er teknologien tilbage i rampelyset.

Kinesiske CATL, verdens største producent af elbilbatterier, vil købe Nios batteriskifte-selskab Nio Power.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge Reuters har fire kilder tæt på forhandlingerne bekræftet, at CATL vil overtage flertallet af aktierne i selskabet, som i dag driver over 3.200 batteriskiftestationer på verdensplan.

Better Place og Nio fejlede med batteriskift i Danmark

Det er ikke første gang, at danske elbilkøbere har hørt om ideen om batteriskift. Allerede i starten af 2010’erne lancerede Better Place et netværk af skiftestationer i samarbejde med Renault.

Teknologien var centreret omkring Renault Fluence Z.E., men bilen havde for kort rækkevidde og for høj pris. Stationerne blev aldrig udbredt, og Better Place endte med at gå konkurs i 2013.

Senere prøvede kinesiske Nio at gentage ideen med SUV’en ES8, der kom med mulighed for batteriskift på tre minutter. Men heller ikke den teknologi blev udbredt herhjemme. I stedet blev de fleste biler sendt videre til Norge.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

CATL har allerede investeret milliarder i Nio Power

CATL investerede i marts over 3,5 milliarder kroner i et fælles projekt med Nio Power. Nu overvejer batterigiganten at overtage fuld kontrol med teknologien.

Hvis handlen går igennem, kan det være første skridt mod at standardisere batteriskifte i Kina og måske også i resten af verden.

Det vil betyde, at elbilister kan skifte til et nyt, fuldt opladet batteri på få minutter uden at stige ud af bilen.


Nio har selv udtalt, at man i øjeblikket er i dialog med flere investorer, herunder CATL. Derudover har Nio indgået aftale med det statsejede olieselskab Siopec om at opføre 10.000 nye batteriskiftestationer – heraf 500 allerede i 2025.

Konkurrence fra hurtigladere

Samtidig bliver konkurrencen fra hurtigladere større. I Kina har både Zeekr og Huawei netop lanceret ladere med en effekt på over 1 megawatt, der kan lade en elbil op på under fem minutter.

Det rejser spørgsmålet, om batteriskift stadig er relevant, når ladetiderne bliver så korte. CATL tror dog stadig på ideen og ser et potentiale i at give elbilkøbere fleksibilitet.

Man kan for eksempel købe en bil med et mindre batteri og leje et større til feriekørsel, hvis det ønskes.

Om teknologien får succes i Europa og Danmark er stadig meget uvist. Men hvis CATL overtager Nio Power, kan det give batteriskifte-konceptet ny vind i sejlene. Måske…

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: boosted@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med op mod en million unikke brugere og syv millioner sidevisninger hver måned. Har du en idé til en god historie? Så skriv til boosted@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også