Og det er EU’s skyld.
For selvom 400Z er en ny model, så er bilen faktisk bygget på en gammel platform. En måde at bygge på som ikke kan leve op til EU’s nyeste emissionskrav for køretøjer. Derfor kommer der ikke en eneste 400Z til Europa.
Heller ikke til England. For selvom briterne er trådt ud af EU, følger man for en stor dels vedkommende stadig EU-regler. Herunder reglerne i trafikken.
I stedet vil Nissan sælge 400Z’eren i lande som Kina og USA – og så selvfølgelig i Mellemøsten og hjemmemarkedet i Japan hvor emssionskravene ikke er helt lige så vanvittige.
400Z er i øvrige den første nye Z-model siden 370Z, der kom til verden i 2006. Helt specfikt ligger humlen i, at 370Z bruger samme motor som den gamle Infiniti Q50/Q60. En tre-liters V6’er med 400 hestekræfter. Og den går altså ikke længere på vores bredegrader.
Og det er Nissan selv ganske klar over.
– Med hensyn til det europæisk salg gør et krympende europæisk sportsvognsmarked og specifikke emissionskrav, at Nissan ikke er i stand til at bygge et levedygtig marked til den næste generations Z-bil i Europa, skriver mærket i en pressemeddelse.