Og det er EUโs skyld.
For selvom 400Z er en ny model, sรฅ er bilen faktisk bygget pรฅ en gammel platform. En mรฅde at bygge pรฅ som ikke kan leve op til EUโs nyeste emissionskrav for kรธretรธjer. Derfor kommer der ikke en eneste 400Z til Europa.
Heller ikke til England. For selvom briterne er trรฅdt ud af EU, fรธlger man for en stor dels vedkommende stadig EU-regler. Herunder reglerne i trafikken.
I stedet vil Nissan sรฆlge 400Zโeren i lande som Kina og USA โ og sรฅ selvfรธlgelig i Mellemรธsten og hjemmemarkedet i Japan hvor emssionskravene ikke er helt lige sรฅ vanvittige.
400Z er i รธvrige den fรธrste nye Z-model siden 370Z, der kom til verden i 2006. Helt specfikt ligger humlen i, at 370Z bruger samme motor som den gamle Infiniti Q50/Q60. En tre-liters V6โer med 400 hestekrรฆfter. Og den gรฅr altsรฅ ikke lรฆngere pรฅ vores bredegrader.
Og det er Nissan selv ganske klar over.
โ Med hensyn til det europรฆisk salg gรธr et krympende europรฆisk sportsvognsmarked og specifikke emissionskrav, at Nissan ikke er i stand til at bygge et levedygtig marked til den nรฆste generations Z-bil i Europa, skriver mรฆrket i en pressemeddelse.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Skriv til os: boosted@boosted.dk