GT-R er kommet for at blive. Men Nissan er gået meget stille med dørene, da man inddirekte bekræftede den nye model.
Den nuværende R35 er efterhånden en gammel bil. Nissan har samlet – og håndbygget bilens 3,8-liters V6-motor – i 14 år nu. Senest har japanerne præsenteret to nye special-udgaver af R35’eren. Blandt andet vender farven Midnight Purple tilbage.
Men der kommer altså også en R36 GT-R. Nissan har bare ikke gjort verdens største nummer ud af den nyhed. Og det kan være, fordi nyheden faktisk ikke kommer fra hovedkarteret i Japan, men derimod fra søsterselskabet Nissan Australia.
I en pressemeddelse fra “Downunder” bekræfter mærkets regionaldirektør Adam Paterson således, at det er slut med den nuværende GT-R efter modelåret 2022.
Men det er faktisk allerede slut denne november, for R35’eren kan ikke leve op til de australske sikkerhedsregler længere.
Det, siger Adam Paterson, betyder enden for denne generation af bilen. Specialudgaverne T-Spec og Nismo SV er de sidste R35’ere, der kommer til Australien, bekræfter direktøren. Og her kunne GT-R-historien slutte.
En ny model er på vej
Men det gør den ikke. I hvert fald ikke hvis man læser pressemeddelsen fra Nissan mere nærgående. For Paterson sagde, ‘at tiden er inden for denne generation af GT-R’. Og mens det ikke er en direkte bekræftelse på, at Nissan fortsætter GT-R-navnet, er det i hvert fald det næste bedste som kan ske.
Om R36’eren så kommer til Europa, er straks en anden snak. For fortsætter Nissan ned af samme spor som med den nye 400Z, der er bygget på en ældre platfrom, vil den kommende GT-R slet ikke være lovlig på vores breddegrader.
Den gamle teknik – og dermed også ældre motor – kan nemlig ikke leve op til de stadigt strengere emissionskrav i Europa.