Der bliver ikke nogen af nogen elbil. I hvert fald ikke, når det kommer til den næste Nissan GT-R i rækken. I stedet beholder den sin V6-motor.
Efter R35’s exit afslører Nissan-chef Ponz Pandikuthira, at den nye GT-R R36 bliver en hybrid sportsvogn med V6-motor og en batteripakke.
Nissan har bekræftet fremtiden for den næste GT-R. Den nye R36 GT-R bliver en hybrid. Planerne kommer fra Ponz Pandikuthira, der er chef for planlægning hos Nissan i Nordamerika.
Han afslører, at Nissan dropper en ren elbil-version af R36.
Produktionen af R35-generation stoppede efter 18 år i februar 2025. Det er dog sket, uden at Nissan har en afløser klar i kulissen.
Nissan har flere gange vist koncepter og talt om fremtidsplaner. Mærket har dog været tilbageholdende med detaljer.
Nu løfter Ponz Pandikuthira sløret for retningen. Det sker i et interview med The Drive.
Den kommende R36 GT-R vil kombinere en batteripakke med en turboladet sekscylindret motor. Det er en markant ændring fra tidligere spekulationer.
Mange troede nemlig, den næste GT-R ville blive en ren elbil.
Nissan viste endda et bud på sådan en bil i konceptform kaldet Hyper Force. Faktisk mere en antydede konceptet dengang en helt elektrisk fremtid for den legendariske model.
Det bliver en hybrid – ikke en ren ellert
Ponz Pandikuthira forklarede problemerne med elektriske sportsvogne. De kræver hyppig genopladning. Især hvis de bruges hårdt. Det passer på ingen måde med det, GT-R står for i japanernes modelprogram.
– Det er som om, den kunne køre én omgang på Nürburgring, og så skal du genoplade bilen,fortæller Pandikuthira.
– Og den opladning tager tid, og det er bare ikke autentisk GT-R-agtigt.
Derfor er beslutningen nu en hybridløsning. Den kombinerer ydelsen fra en V6-motor med fordelene ved elektrificering. Noget, der i hvert fald i teorien – giver en mere brugbar bil.
Nissan har dog endnu ikke lagt sig fast på hybridtypen. Både en konventionel hybrid og en plug-in hybrid-løsning er tilsyneladende stadig oppe at vende.
Pandikuthira fortalte dog, at bilen skal kunne køre på strøm alene. Han ser gerne omkring 113 kilometer på ren el. Det vil kræve ifølge ham et batteri omkring de 30 kWh.
Nissan GT-R R36: Lancering og fremtid
Alle detaljer er stadig på planlægningsstadiet. De giver dog det hidtil klareste billede af Nissans planer. Den næste GT-R tager form.
Den nye R36 GT-R forventes lanceret inden for de næste tre til fem år. Det betyder en debut inden udgangen af årtiet.
Timingen er interessant. Den falder tæt på 20-års jubilæet for R35-modellens lancering i slutningen af 2007.
GT-R er en vigtig image-bil for Nissan. Den nye hybrid bliver ikke bare endnu en bil i række. Det bliver en bil, der skal bære en meget vigtig arv videre.
Mens vi venter på den nye R36, forsøger vi her på Boosted at få den danske importør til at svare på, hvordan forhåbningerne om en GT-R med V6-motor, der kan sælges i hele verden, hænger sammen.
I Europa har Nissan nemlig besluttet sig for kun at sælge elbiler allerede fra 2030. Artiklen opdateres…
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk