Nissan vil have flere gulerødder, der kan lokke folk over i elbiler. Altså i stedet for at bilisterne skal tvinges af lovgivning.
Nissan mener ikke, at tvang er den rette vej til at få folk til at skifte til elbiler. Elbiler er stadig et emne, der deler vandene.
Og for mange er det på nuværende tidspunkt stadig for stort et skridt at springe over i en elbil. Lige så mange kan slet ikke se sig i en elbil, selvom politikken i flere lande vil tvinge dem.
Problematikken har fået flere af bilproducenterne til at opfordre regeringer i Europa til at genindføre afgiftsstøtte til elbiler.
For selvom ordningen stadig findes i lande som Danmark og Norge, er lande som Tyskland og Sverige for længst bakket ud af idéen om at give folk penge for at købe elbiler.
Det samme gælder i England. Og det synes Gareth Dunsmore, der er chef for e-mikromobilitet hos Nissan, ikke er særlig fedt.
På en konference, der handlede om netop elbiler, fik han sagt, at der er brug for ‘mindre pisk og flere gulerødder’, hvis folk skal vælge elbilen til og ikke fra.
Det skriver Top Gear.
I England er det længe siden, at det offentlige tilskud til plug-in hybridbiler forsvandt, og i begyndelsen af april skal folk i elbiler nu også betale vejafgifter.
Selvom de fleste er enige i, at alle biler på vejene bør betale vejafgifter uanset drivlinje, mener Nissan alligevel, det er forkert at gøre elbiler dyrere.
Og det er flere af konkurrenterne enige med Nissan i. Ifølge en ny analyse fra Kia bliver det hele 600 pund dyrere om året at eje en elbil.
Beløbet, der svarer til 5.400 danske kroner, sender i bilproducenternes øjne ikke ligefrem et signal om, at bilisterne skal skynde sig at smide deres gamle benzin-/dieselbil ud til gengæld for en elbil.
Faktisk mener bilproducenterne, at de øgede afgifter ligefrem er grund nok til, at færre vil vælge en elbil.
Mike Hawes, der er chef for sammenslutningen af bilmærker i England, Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), mener, at regeringen bør hæve grænsen for, hvornår der skal betales afgift af elbiler.
Fra 15. april 2025 ligger grænsen ved 40.000 pund svarende til 350.000 kroner. Men den grænse er så lav, at elbilerne bliver for dyre, mener Hawes. Grænsen, mener han, bør derfor hæves til 60.000 pund.
Hos Kia er man desuden godt trætte af at skulle give bilisterne enorme rabatter, fordi der er en milliardregning at betale, hvis ikke der bliver solgt nok elbiler i England.
Desuden skal bilmærkerne og deres importører tage hensyn til, at der også skal betales milliarder for den udvikling, som elbilerne har været og er igennem.
– Vi giver incitamenter og rabatter på den bedste teknologi, vi har investeret milliarder i. Det er bare lidt perverst lige nu, lyder det fra ledelsen hos den engelske Kia-importør.
David George, administrerende direktør for BMW UK, er enig. Han er også træt af at skulle give rabatter på elbiler, fordi efterspørgslen ikke kan følge med politikernes egne regler.
– Generelt har vi investeret enormt meget i at drive omstillingen, og det, vi føler nu, er, at efterspørgslen hos vores kunder ikke følger med lovgivningen.
Noget kan dog tyde på, at den engelske regering er klar til at fortryde i hvert fald dele af sin egen lovgivning. Nye hybridbiler skulle have været forbudt i 2030, men nu er premiereministeren Kier Starmer tilsyneladende klar til at fortryde den deadline. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: