Bilister i de første udgaver af Nissan Leaf og varevognen e-NV200 kan ikke længere bruge en række af bilernes funktioner. Det japanske mærke har blokeret dem.
I England klager en række Nissan-ejere nu over, at mærket lader dem i stikken. Helt konkret fordi en række funktioner tilknyttet mærkets ældste elbiler nu er ubrugelige.
Den engelske Nissan-importør har nemlig lukket en app, der muliggør fjernstyring af varme i kabinen og ladetid, permanent.
Det skriver BBC.
Den engelske Nissan-importør forklarer lukningen af appen med, at det 2G-netværk, teknologien er baseret på, står over for en generel nedlukning.
LÆS OGSÅ: Bilmærker vil bruge 40 milliarder kr. på nye fossilbiler
– NissanConnect EV-appen, der i øjeblikket er knyttet til Nissan Leaf- og e-NV200-modeller produceret frem til 2019, lukkes ned fra 1. april 2024 som forberedelse til 2G-teknologiens udfasning, lyder det fra Nissan i England.
Funktionerne forsvinder dog ikke helt. Det japanske mærke henviser i stedet ejerne til, at sådan noget som lade-timeren skal styres direkte i bilerne. Det samme bekræfter Nissan Danmark i en mail til Boosted-redaktionen.
– Det er dog stadig muligt at styre klimakontrol- og opladnings-timer direkte fra bilens navigationssystem.
– Så der er grundlæggende ikke nogen funktioner, der forsvinder. Udelukkende muligheden for at fjernbetjene dem fra appen, skriver det fra Ann Strøby, Communications manager hos Nissan.
Samtidig påpeger Nissan, at det ikke kun er deres kunder, der vil blive ramt af den form for ‘nedlukning’. Det vil ske i alle biler, som bilproducenterne har baseret på 2G-teknologi.