Nissan GT-R har aldrig officielt været til salg i Danmark. Men efter 18 år lukkes ordrebøgerne også permanent i Japan.
Nissan GT-R er en af de ældste biler, du teknisk set kan købe fra fabrikken i dag. 18 år er det blevet til. Men nu er ordrebøgerne også lukket i Japan. Dermed kan bilen ikke længere bestilles fra fabrikken noget sted i hele verden.
Det skriver mærket selv på sin hjemmeside.
Produktionen til det nordamerikanske marked stoppede i oktober sidste år, mens Nissan holdt ordrebøgerne åbne hjemme i Japan.
– Nissan GT-R har modtaget ordrer fra mange kunder, og nu lukkes der for tilgangen af ordrer i forhold til den mængde af biler, der allerede er planlagt, lyder det i en løst oversat melding fra japanerne.
Det er uklart, hvor mange GT-R-modeller og dermed håndbyggede 3,8-liters V6-motorer, Nissan allerede har stående i ‚kundebanken‛. Eller i det hele taget hvornår den sidste bil triller ud fra fabrikken.
Nissan ville gerne være forsat i 17 år mere
Men det er sikkert, at de sidste kunder har skrevet sig op til en bil. Japanerne er dog kede af, at GT-R-produktionen stopper.
Allerede sidste år gjorde mærket det klart, at man gerne havde holdt liv i samlebåndet, der delvist kører på håndkraft, i mange år endnu. Det kan dog ikke lade sig gøre. Læs mere om det her.
Allerede i sommeren 2021 forsvandt GT-R-modellen ud af mærkets europæiske modelprogram. Dengang fik nye støjkrav skylden. Senere forsvandt bilen også i Australien, fordi den ikke kan leve op til strengere crashtestkrav.
Da R35 GT-R først dukkede op i slutningen af 2007, var det med 480 hestekræfter fra den 3,8-liters V6-motor med dobbelte turboer. Med årene voksede antallet af hestekræfter.
I dag har topmodellen med tilnavnet Nismo Track Edition 600 hestekræfter. Der findes dog 50 biler kaldet GT-R50 med hele 720 hestekræfter fra den samme motor.
Bilen blev, som navnet antyder, bygget for at fejre Nissans performance-afdeling Nismos 50-års jubilæum i 2020.
Hvis Nissan, der har alvorlige økonomiske problemer i øjeblikket, overlever som mærke, er der i øvrigt meget, der tyder på, at GT-R-modellens efterfølger bliver en elbil.
Senest har Nissan dog meddelt, at man for at spare penge lukker halvdelen af sin fabrik i Sunderland, England. Det er bl.a. her Qashqai-modellen bygges til det europæiske marked.
Desuden skal der fyres 9.000 ansatte på verdensplan. Men det er muligvis ikke nok. Før kuldsejlede forhandlinger med Honda gjorde Nissan-ledelsen det klart, at man kan løbe tør for penge inden for et år.
Læs flere artikler efter annoncerne: