Nissan Leaf Nismo RC er en fuldt ud elektrisk racerbil, der faktisk har noget tilfældes med den Leaf, du kan købe med nummerplader på
Hvordan du end vender og drejer det, så er Nissans elbil Leaf bare ikke ophidsende. Ikke engang i Nismo-trim. Ja, der findes en Leaf Nismo.
Men tilføj ‘RC’ til modelnavnet og det bliver en helt anden snak. En racerbils-snak. Bilen er en videreudvikling af Leaf RC fra 2013. Men i modsætning til tidligere så har 2019-udgaven faktisk noget tilfælles med den Leaf, som din lokale Nissan-forhandler kan udstyre med et sæt nummerplader.
DOBBELT SÅ MEGET POWER
Nissan siger, at Leaf Nismo RC bruger samme lithium-ion-batteri, drivlinje og ‘andet avanceret’ som gadebilen. Men forskelle er der alligevel. For modsat gadebilen har raceren firehjulstræk og et batteri kraftigt nok til producere 240 kW eller 321 hestekræfter og 870 newtonmeter. Det er mere end det dobbelte af, hvad RC’eren kunne præstere for fem år siden.
Og selvom bilen med sine 1.220 kilo langt fra er verdens letteste racer, så er den bare 3.4 sekunder om at ramme 100 kilometer timen. Det er blandet takket være den massive brug af kulfiber i monocoque-konstruktionen.
Fed ser den ud. Men det ligner en meget ensom tilværelse for Leaf Nismo RC. Der er nemlig ingen planer om en løbsserie, bilen kan konkurrere i, som eksempelvis Jaguar I-Pace og Tesla Model S har.