Nissan Leaf Nismo RC er en fuldt ud elektrisk racerbil, der faktisk har noget tilfรฆldes med den Leaf, du kan kรธbe med nummerplader pรฅ
Hvordan du end vender og drejer det, sรฅ er Nissans elbil Leaf bare ikke ophidsende. Ikke engang i Nismo-trim. Ja, der findes en Leaf Nismo.
Men tilfรธj โRCโ til modelnavnet og det bliver en helt anden snak. En racerbils-snak. Bilen er en videreudvikling af Leaf RC fra 2013. Men i modsรฆtning til tidligere sรฅ har 2019-udgaven faktisk noget tilfรฆlles med den Leaf, som din lokale Nissan-forhandler kan udstyre med et sรฆt nummerplader.
DOBBELT Sร
MEGET POWER
Nissan siger, at Leaf Nismo RC bruger samme lithium-ion-batteri, drivlinje og โandet avanceretโ som gadebilen. Men forskelle er der alligevel. For modsat gadebilen har raceren firehjulstrรฆk og et batteri kraftigt nok til producere 240 kW eller 321 hestekrรฆfter og 870 newtonmeter. Det er mere end det dobbelte af, hvad RCโeren kunne prรฆstere for fem รฅr siden.
Og selvom bilen med sine 1.220 kilo langt fra er verdens letteste racer, sรฅ er den bare 3.4 sekunder om at ramme 100 kilometer timen. Det er blandet takket vรฆre den massive brug af kulfiber i monocoque-konstruktionen.
Fed ser den ud. Men det ligner en meget ensom tilvรฆrelse for Leaf Nismo RC. Der er nemlig ingen planer om en lรธbsserie, bilen kan konkurrere i, som eksempelvis Jaguar I-Pace og Tesla Model S har.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: