Har du en virkelig veludviklet lugtesanse, kan det være, at Nissan leder efter lige din næse.
Åh, duften af ny bil. Der er nu intet som duften af ny bil. Og det er faktisk ingen tilfældighed, at mange har det sådan. En ny bil dufter nemlig helt særligt, og det ved bilfabrikkerne godt.
Derfor har alverdens bilproducenter ofte ansat folk til ‘bare’ at dufte nye biler. Disse næser skal afgøre, om en ny bil nu også dufter helt rigtigt. En af de bilproducenter, der offentligt har fortalt om, at man har ‘næser’ ansat, er Nissan.
Peter Karl Eastland er mærkets Odor Evaluation Lead Engineer. Frit oversat til dansk er det noget i stil med ‘ledende duftevalueringsingeniør’. Ja, den jobtitel findes faktisk. Og Eastland jobbeskrivelse er da også til at forstå. Han skal simpelthen dufte sig frem til, hvordan en ny Nissan skal dufte.
Audi har også næser ansat
Sidste år fortalt Audi om, hvordan man gør noget lignende. Tyskerne har således et helt ‘næseteam’ ansat til at sniffe sig frem til den bedste duft af ny bil fra Ingolstadt.
Hos Nissan ryger en hver ny del, som potientielt kan ændre duften i en ny bil, forbi Peter Karl Eastlands næse, før den overhovedet kommer videre i systemet.
– Enhver ændring eller nyt design kan føre en potentiel ændring af duften i en bil med sig. Og konsekvenserne af det er vi nødt til at undersøge, forklarer Peter Karl Eastlands.