Annonce:

Nissan lover at GT-R genopstår

Nissan vil egentlig gerne have fortsat med den nuværende GT-R. Men stadigt strengere emissionskrav gør det for svært. Men modellen vender tilbage.

Nissan lover, at den kommende R36 GT-R er tro mod sine rødder. Bilen bliver elektrificeret – men skal ifølge japanerne – være hurtigere end en Porsche 911 på Nürburgring.

Den næste Nissan GT-R står over for en enorm opgave. Den skal være hurtigere end en Porsche 911 på Nürburgring Nordschleife og tro mod sine rødder.

Det skriver Motor1.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er et krav fra Nissan selv. Den kommende R36 GT-R skal også være elektrificeret for at leve op til fremtidens emissionskrav.

Tilbage i 2008 skabte Nissan røre. Den daværende nye R35 GT-R satte en tid under 7 minutter og 30 sekunder på Nürburgring. Den tid var hurtigere end den mægtige Porsche 911. Det skabte nærmest en krise hos Porsche i Stuttgart.

Den næste GT-R skal, uanset hvornår den kommer, gentage den bedrift. Det forventer Ponz Pandikuthira, der er Nissans produktplanlægningschef i USA. Faktisk har han en række klare krav til den nye bil.

– Nummer ét er, at GT-R skal være en meget autentisk bil, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Forestil dig, hvis man lavede en forhjulstrukket elbil og kaldte den en GT-R. Held og lykke med det, ikke?

– Den skal være autentisk i forhold til sine rødder.

Han understreger også vigtigheden af præstationer på banen. Og ikke bare hvilken som helst bane. Japanerne går efter verdens mest berømte stykke asfalt.


Den skal have en Nürburgring-rekord.”

Nürburgring er GT-R’s hjemmebane, mener Nissan

– Det var det, der etablerede bilens troværdighed, fortsætter Pandikuthira.

– At den slog en Porsche 911 på tyskerrnes hjemmebane. Det skal fortsat holde stik.

Det er en stor udfordring. Porsche 911 er blevet markant hurtigere siden 2008. Lige nu er Porsches hurtigste standard 911’er GT3 RS. Den satte en tid på 6:49.328 i 2023.

Nürburgring har også ændret måden, omgangstider måles på. Siden GT-R’s rekord i 2008 har banen indført en officiel politik. Omgangen skal nu måles over hele den 20,832 kilometer lange strækning.

Tidligere udelod man ofte den korte pit-langsiden. Det gav en omgang på cirka 20,6 kilometer. På en mere direkte sammenlignelig omgang kørte GT3 RS en tid på 6:44.848.

Annonce:

Den nye GT-R skal altså være ekstremt hurtig for at slå det. Og det er endda før den kommende turboladede GT2 RS kommer på banen.

Elektrificering er nødvendigt for Nissan GT-R

Pandikuthira tilføjer, at den næste GT-R skal have en form for elektrificering. “De biler med mange hestekræfter vil simpelthen ikke kunne opfylde emissionsstandarderne,” siger han.

– Så det er et spørgsmål om, hvornår teknologien indhenter os. Batteriteknologi, motorteknologi.

Annoncer:
Responsiv Iframe

– Det kan tage os et par år, men GT-R vil uden tvivl vende tilbage.

Ventetiden bliver lang. Nissan har ikke en ny GT-R under udvikling lige nu. Det tager typisk omkring fire år at gå fra idé til den færdig bil.

Men Nissans nye administrerende direktør, Ivan Espinosa, kalder sig selv en “bilmand”. Han har endda selv sagt, at han vil give GT-R et comeback.

Annonce:

Så det hele er nok bare et spørgsmål om tid.

I mellemtiden bliver Porsche 911 hurtigere og hurtigere. Nissan skal grave dybt for at følge med og overgå konkurrenten.

Er du interesseret i hurtige Nissan-modeller? På Boosted.dk kan du læse mere om andre potente biler fra Nissan, som den R34 GT-R ‘ingen’ vil eje efter 5 år stilstand.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også