Selvom Nissan siger, at de såkaldte solid state-batterier til elbiler nu er inden for rækkevidde, er det først i 2030, at elbilen kan konkurrere på prisen.
Kinesiske CATL mener ikke, at bilisterne skal sætte næsen op efter de solid state-batterier, der ofte kaldes elbilens revolution, som bilmærkerne har lovet de sidste mange år.
Men det mener Nissan nu godt, at bilisterne kan tillade sig alligevel. Og det allerede om fire år faktisk.
Det skriver mærket i en pressemeddelse.
I 2028 vil det japanske mærke være klar med de første elbiler med solid state-teknologi. Og ikke bare det. Til den tid mener Nissan også at kunne skære markant i produktions- og udviklingsomkostningerne.
LÆS OGSÅ: Så mange biler er beslaglagt for vanvidskørsel på 3 år
Det skal bl.a. ske ved at benytte samme giga casting-teknik som Tesla. Altså støbe store dele af bilerne på én gang.
Lige nu kører Nissan kun forsøg med solid state-batterierne. Men allerede til marts næste år er det meningen, at den første produktion af batterierne skal blive til noget.
Når der tales så meget om solid state-batterierne skyldes det, at folk både inden for og uden for bilindustrien forventer, at batteritypen vil kunne skabe en revolution, når det kommer til elbiler.
Det siges nemlig, at de batterier vil kunne fordoble den energitæthed, man lige nu finder i almindelige lithium-ion-batterier. Desuden vil ladetiden kunne reduceres betydeligt.
Et andet japansk mærke har talt og talt og talt om solid state-batterierne i årevis. Der er bare ikke rigtigt sket noget endnu. Den serieproduktion, Toyota taler om i øjeblikket, skal man heller ikke forvente sig meget af. Læs mere om hvorfor her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!