Annonce:

Nissan Z Proto er sportsvognen, vi ikke må få

Hov, hvad er det? Jep – mellem sæderne sidder en gearstang, der betjener en manuel gearkasse.
Annonce:

“Gammeldags” men fed
Det næste tekststykke kan betragtes som pinsel, da det ud fra tilgængelige informationer er tydeligt, at sportsvognen som vi kun kan drømme om, bliver fantastisk – omend bygget med en filosofi af “den gamle verden”. Læs endelig videre, hvis du vil vide, hvilket fantastisk køretøj, japanerne, amerikanernes, australierne og andre kan komme bag rattet af i løbet af 2021.

Eventyret med Nissans Z-sportsvogne begyndte i 1969 med 240Z.

Mere power end 370Z
Tallet i tidligere Z-modellers navne har refereret til motorens størrelse – 350Z havde på den måde en 3,5-liters V6-motor. Til trods for det, kan vi ikke regne med, at den produktionsklare bil, som meget vel kan hedde 400Z, bygges efter samme devise.

Det japanske bilmærke overvejede at gøre den kommende Z-sportsvogn elektrisk. Men valgte i stedet at holde fast i forbrændingsmotoren – denne gang med turbo. Nissan oplyser, at der under den lange motorhjelm i Z Proto ligger en 3-liters V6 med biturbo. Effekten vil de ikke løfte sløret for. Men de lover, at den kommende produktionsklare gadebil vil yde mere end den udgående 370Z’s 328 hk i varianten uden Nismo-efternavnet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Er det gammeldags med benzinmotor, baghjulstræk og manuelt gear? Muligvis – men vi synes, det lyder til at blive en fed køremaskine.

Designet på Z Proto er tæt på det, vi forventer, den kommende produktionsklare Z-sportsvogn vil benytte.

Kommer OGSÅ med autogear
Som standard vil den kommende coupé blive leveret med 6-trins manuel gearkasse, der sender samtlige kræfter til baghjulene. Nissan oplyser, at det også vil være muligt at få bilen “med bare to pedaler”, som de formulerer sig. Vi tør godt lægge hovedet på blokken og sige, at det betyder, at en variant med automatgear eller dobbeltkobling vil være en mulighed.

Nissan Z Proto og den kommende produktionsbil er skabt på en revideret platform af 370Z.

Klassiske designtræk
Den baghjulstrukne, japanske sportsvogn er klassisk, konventionel eller “gammeldags” i sit design og sine proportioner. Det er ikke så overraskende, når man ved, at bilen er baseret på en kraftigt revideret udgave af 370Z.

De ydre dimensioner er kompakte, udhængene ved for- og bagaksel er korte, ligesom motorhjelmen er lang, mens bilen fremstår lav og bred. Sådan har sportsvogne set ud i en menneskealder, og det er tydeligt at se Z-sportsvognenes historie, som startede med 240Z i 1969, i karrosseriet på Z Proto.


Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også