Nissan, der lige nu er et รฅr fra at lukke helt, kigger pรฅ et halvรฅrregnskab, hvor driftsresultatet er skrumpet med 90 procent.
Nissan har prรธvet den fรธr. Altsรฅ at stรฅ i en situation, hvor lukningen af hele forretningen var en mulighed. Men selvom overskuddet er kollapset med 90 procent, vil japanerne ikke gentage tidligere tiders fejl.
Det skriver Autocar.
I 1999 blev Nissan reddet af Renault, der sprang til og kรธbte 35 procent af bilmรฆrket. Tre รฅr efter var Nissan igen lige ved at gรฅ konkurs. Men blev reddet af yderligere Renault opkรธb.
Og selvom situationen lige nu igen er alvorlig i Japan, vil Nissan forsรธge at undgรฅ et kollaps som det i 1999.
Over for Financial Times har en kilde udpeget Honda som Nissans nye redning. Konkret som en mulig kรธber af aktier som Renault nu vil af med.
LรS OGSร : Ford Escort Mk.1 skal bygges igen efter 49 รฅr
Nissan er blevet ramt af flere รธkonomiske udfordringer, efter at mรฆrket i lรธbet af den fรธrste halvdel af 2024 har vรฆret tvunget ud i massive rabatter for at fรฅ solgt biler pรฅ nรธglemarkeder som det amerikanske og kinesiske.
Af samme grund skรฆrer japanerne nu 9.000 stillinger vรฆk. Ligesom man skruer den globale bilproduktion ned med 20 procent. Den administerende direktรธr Makoto Uchida, der overtog jobbet i december 2019, er allerede gรฅet halvtredsprocent ned i lรธn.
Nissan er dog ikke det eneste bilmรฆrke med alvorlige lommesmerter. Volkswagen-ledelsen inisterer pรฅ, at fabrikslukninger i Tyskland er nรธdvendige. Og Stellantis, der bl.a. ejer Peugeot og Opel, fyrede natten til mandag dansk tid sin รธverste direktรธr.
Officielt hedder det sig godt nok, at den 66-รฅrige Carlos Tavares selv valgte at sige op et รฅr fรธr tid. Men flere analytikere peger pรฅ, at bilkoncernen fik nok. Bl.a. fordi Tavares har truet med at lukke flere af koncernens i alt 14 bilmรฆrker. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: