Nissan, der lige nu er et år fra at lukke helt, kigger på et halvårregnskab, hvor driftsresultatet er skrumpet med 90 procent.
Nissan har prøvet den før. Altså at stå i en situation, hvor lukningen af hele forretningen var en mulighed. Men selvom overskuddet er kollapset med 90 procent, vil japanerne ikke gentage tidligere tiders fejl.
Det skriver Autocar.
I 1999 blev Nissan reddet af Renault, der sprang til og købte 35 procent af bilmærket. Tre år efter var Nissan igen lige ved at gå konkurs. Men blev reddet af yderligere Renault opkøb.
Og selvom situationen lige nu igen er alvorlig i Japan, vil Nissan forsøge at undgå et kollaps som det i 1999.
Over for Financial Times har en kilde udpeget Honda som Nissans nye redning. Konkret som en mulig køber af aktier som Renault nu vil af med.
LÆS OGSÅ: Ford Escort Mk.1 skal bygges igen efter 49 år
Nissan er blevet ramt af flere økonomiske udfordringer, efter at mærket i løbet af den første halvdel af 2024 har været tvunget ud i massive rabatter for at få solgt biler på nøglemarkeder som det amerikanske og kinesiske.
Af samme grund skærer japanerne nu 9.000 stillinger væk. Ligesom man skruer den globale bilproduktion ned med 20 procent. Den administerende direktør Makoto Uchida, der overtog jobbet i december 2019, er allerede gået halvtredsprocent ned i løn.
Nissan er dog ikke det eneste bilmærke med alvorlige lommesmerter. Volkswagen-ledelsen inisterer på, at fabrikslukninger i Tyskland er nødvendige. Og Stellantis, der bl.a. ejer Peugeot og Opel, fyrede natten til mandag dansk tid sin øverste direktør.
Officielt hedder det sig godt nok, at den 66-årige Carlos Tavares selv valgte at sige op et år før tid. Men flere analytikere peger på, at bilkoncernen fik nok. Bl.a. fordi Tavares har truet med at lukke flere af koncernens i alt 14 bilmærker. Læs mere om det her.