Den er god nok. På Store bededag blev den første Fisker Ocean leveret til en dansk ‘kunde’. Men nu viser der sig at være noget mere til historien.
Fisker Inc. – der er grundlagt af den danske bildesigner Henrik Fisker – har misset den ene deadline efter den anden. Men på Danmarks sidste Store bededag nogensinde lykkedes det faktisk at levere den første Fisker Ocean med danske nummerplader.
Men nu viser det sig, at den første danske ‘kunde’ har smidt penge i Fisker Inc. som investor. Og den anden europæisk-indregistrerede bil, der står i Tyskland, faktisk er indregistreret til Henrik Fisker selv. Det skriver Bil Magasinet.
I Facebook-grupper spejder andre Fisker-kunder langt og længe efter de Ocean-biler, de har forudbestilt. I Fiskers showroom i Taastrup kan man heller ikke svare på, om man vil lade kunder prøvekøre bilerne.
Lige nu står der ellers tre Fisker Ocean på stedet.
Noget andet er, at Fisker allerede meddelt, at man nedjusterer sine forventninger til 2023-produktionen med ‘mindst 15 procent’. Desuden har Henrik Fisker lagt sig ud i en bitter krig på ord med finansmediet Bloomberg.
Fusket med prisen i Danmark?
Mediet skrev tidligere på ugen, at Fisker Ocean-modellerne er plaget af software-fejl. Noget der ifølge Bloomberg betyder, at Ocean-bilerne kun kan køres ved lave hastigheder. Men det har Fiskers presseafdeling allerede afvist.
Noget helt tredje er den megen mystik, der er omkring den første Ocean på danske plader. Eller i hvert fald prisen på den.
Motor-magasinet skriver, at bilen kostede 606.912 kr. Men slår man op i Motorregisteret, står salgsprisen angivet som bare 189.800 kr.
Noget der ifølge Jacob Skjærris, som er Senior Automotive Manager hos KPMG og ekspert i skatter og afgifter, betyder, at statskassen er gået glip af 57.632 kr. i afgifter. I hvert fald hvis man sammenholder de to priser.
– Jeg formoder den pågældende bil har været anvendt som testkøretøj, og at den danske importør derfor har en meget lav anskaffelsespris på bilen, siger Jacob Skjærris til Motor-magasinet.
Vi følger sagen.