Flere steder i Norge vil man nu overveje at gøre zoner med fartgrænser på 30 km/t permanente og mere udbredte. Erfaringerne er gode, lyder forklaringen.
Bilisterne skal forbydes at køre hurtigere end en lille knallert. Det vil sige 30 km/t.
Den slags forbud lægger man nu op til flere steder i Norge, efter en undersøgelse fra
Transportøkonomisk Institut (TØI) har undersøgt effekten af at forbyde bilister at køre hurtigere end 30 km/t.
Det skriver nyhedsbyrået NTB.
– Hastigheden faldt, og antallet af trafikulykker blev markant reduceret i alle de byer, vi fandt data fra, siger Aud Tennøy, forskningsleder for byudvikling og bytransport ved TØI.
Der blev set på europæiske byer, der har indført 30 km/t i et større antal områder, hele byer eller som en generel hastighedsgrænse uden samtidig at indføre fysiske hastighedsdæmpende tiltag som fartbump eller indsnævringer af veje.
Ifølge de norske forskere har stort set ingen bilister noget imod at blive forbudt at køre mere end 30 km/t.
– Resultaterne er robuste på tværs af de byer, vi har data fra. Vores vurdering er, at tiltaget kan forventes at have effekter, der bidrager til en mere bæredygtig byudvikling også i andre byer, der implementerer det, herunder norske byer, siger Tennøy.
Nu skal Statens vegvesen se på rapporten, før en række anbefalinger til trafikreguleringer i Norge, eventuelt lander på landspolitikernes bord.
Det er da heller ikke alle, der synes, at 30 km/t er en god idé. Bekymringerne går ifølge TØI primært på en frygt for, at nordmændene kommer langsommere frem med et nyt forbud.
Der er også tvivl om, hvorvidt bilisterne overhovedet vil overholde så lav en fartgrænse, og om forslaget fra forskerne er i strid med norsk lovgivning.
TØI konkluderer da også, at især passagerer i den offentlige transport må finde sig i længere rejsetider. Men konsekvenserne af den længere rejsetid er ikke store nok til, at forskerne vil trække en anbefaling om et forbud tilbage.
¨Vi behøver dog ikke kigge helt til Norge for at finde et had til bilisterne generelt. Herhjemme har en politiker i Odense kommune ligefrem indrømmet, at man sætter den tilladte hastighed i byen ned til 20 km/t for at genere bilisterne mest muligt. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: