Lige nu er elbiler ekstremt billige i Norge, men selv i elbilernes Paradis på jord kan afgifter snart krakelere glasbilledet.
Den norske stats pøser i øjeblikket penge i landets bilister. Bare de vil købe en elbil. Så skal staten ikke have en krone igen. Men den slags utopi kan selvfølgelig ikke blive ved. Derfor overvejer de norske politikere, hvordan man kan kradse pengene ind igen.
En af de løsninger, som i øjeblikket ligger på bordet, er umiddelbart til at forstå. Der skal afgift på bilerne. Den 15. i denne måned præsenterer landets nye regering sig således for befolkningen, og det bliver højst sandsynlig med Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre som statsminister.
Og Arbeiderpartiet har allerede lovet, at man vil beskatte elbiler. Især de dyreste af dem. Et forslag er, at der skal 25 procent afgift på hver en norsk krone, som elbiler over 600.000 kr. koster. Alle biler under 600.000 norske kroner – 448.000 danske kroner – vil forsat være fredet.
Et eksempel
Dermed vil eksempelvis en Porsche Taycan – som i Norge begynder fra 777.777 norske kroner – blive belagt med 44.250 afgifts-kroner. Fordi den koster 177.000 kr. ‘for meget’.
Det, mener Arbeiderpartiets, er helt fair.
Partiets skatteordfører Svein Roald Hansen indrømmer da også overfor Reuters, at afgiftsrabatten på elbiler var en måde at få nordmændene til at køre elbiler. Og at den slags selvfølgelig ikke kan blive ved.
Og nu vil den nye regering altså forsøge at lappe hullet i statskassen. Nordmændene er dog ikke ene om den slags. Den danske regering gør eksempelvis det samme. Herhjemme slipper elbiler under 400.000 kr. nemlig med 40 procent i registreringsafgift.