Annonce:

Norsk bilmiljø slår sig sammen – vil have ny racerbane

Det norske bilmiljø slår sig nu sammen i kampen for at få etableret endnu en racerbane i landet. Bilfolkene vil gerne have et sted med plads til meget mere.

Annonce:

En ny racerbane. Eller faktisk et helt motorsportsanlæg. Det er, hvad store dele af det norske bilmiljø ønsker sig i landet.

Men sådan en kommer ikke af sig selv, derfor var over 1.200 bilejere og 500 biler mødt op for at vise støtten til planerne, som allerede er i støbeskeen.

Det skriver norsk TV2.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Faktisk er tegningerne af anlægget, som bilmiljøet gerne vil bygge, allerede gjort færdige. De forestiller sig en placering i Samnanger, der ligger 50 minutter fra landets næststørste by Bergen

LÆS OGSÅ: Bilist skal betale 62.000 kr. – Audi kom 452 dage for sent

– Det, vi ønsker, er et komplet trafiksikkerhedscenter. Det handler om trafiktræning, førerudvikling og ikke mindst et tilbud til både motorsport og tunge køretøjer.

– Ulykkesstatistikken skyder i vejret, og vi deler Trygg Trafikks nulvision. Vi er faktisk inviteret til at møde dem i næste weekend, siger Erik Espelid, der er en af hovedkræfterne bag det nye projekt, til norsk TV2.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Om Espelid og de øvrige bilfolk har held med planerne afhænger dog af mere end blot et par tegninger og drømme om et baneanlæg. Lokalbefolkningen skal også med ombord. Det samme skal politikerne.

Men der er tilsyneladende allerede positive toner fra Samnanger kommune. I hvert fald er der nu nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på, hvor banen mere præcist kan placeres.

At anlægget skal være til mindst mulig gene for kommunens beboere er allerede tænkt ind i planerne. Derfor skal banen også – hvis den da bliver til noget – placeres i et industriområde. Her er den nærmeste nabo et vandkraftværk.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Kommunens borgemester kunne, da de 1.200 bilister mødtes, fortælle, at kommunen er villig til at sætte 500.000 norske kroner af til en foreløbig undersøgelse. Altså hvis der er kan samles et flertal i kommunalbestyrelsen.

Norges ældste racerbanen Rudskogen blev først indviet i maj 1990. Til sammenligning blev Danmarks første permanente racerbane, Roskilde Ring, etableret allerede i 1955.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler