Porsche har længe eksperimenteret med 3D-print af dele til avancerede prototyper – nu skal teknologien bruges til at gøre den hardcore gadebil GT2 RS endnu mere rå!
Du har måske en ven eller en fætter, der 3D-printer små dimser på hobbyplan. Men teknologien kan bruges til meget end det.
Bare spørg i Zuffenhausen, hvor Porsche holder til. Her har man længe brugt 3D-print til at genskabe dele fra tidligere modeller, bygge dele til racerbiler i prototype-klassen – ja, endda til at bygge racersæder.
Men nu vil man gå skridtet videre ved at 3D-printe så vitale dele som motorstempler. Og første model, der står for skud, er den hardcore udgave af 911-modellen GT2 RS.
Flagskibsmodellen i 911-programmet til gaden kører med 3.8-liters boksermotor med seks cylindre. Og det er den motor, der nu kommer til at nyde godt af 3D-print.
LÆS OGSÅ: I denne Volvo 162 ligger V8’eren fra BMW E39 M5
Hidtil har fabrikken fremstillet stemplerne af metalpulver, som smeltes sammen af den enorme varme fra en laserkanon.
Kølekanaler skal give flere hestekræfter
Men nu vil man altså til at 3D-printe i stedet for. Teknologien gør det nemlig muligt at fremstille stempler, der i strukturen er afstemt præcist til at modstå de specifikke belastninger, som fabrikken fastsætter.
En anden fordel ved de 3D-printede stempler er, at de er 10 procent lettere end de tradionelt fremstillede dittoer. Desuden kan Porsche med 3D-print gøre plads til indbyggede kølekanaler i hvert enkelt stempel. Det er ikke muligt i de tradtionelle stempler.
På den måde kan Porsche trække yderligere 30 hestekræfter ud af den i forvejen voldsomme motor med 700 hypper, fortæller Frank Ickinger fra fabrikkens udviklingsafdeling.