Porsche har lรฆnge eksperimenteret med 3D-print af dele til avancerede prototyper โ nu skal teknologien bruges til at gรธre den hardcore gadebil GT2 RS endnu mere rรฅ!
Du har mรฅske en ven eller en fรฆtter, der 3D-printer smรฅ dimser pรฅ hobbyplan. Men teknologien kan bruges til meget end det.
Bare spรธrg i Zuffenhausen, hvor Porsche holder til. Her har man lรฆnge brugt 3D-print til at genskabe dele fra tidligere modeller, bygge dele til racerbiler i prototype-klassen โ ja, endda til at bygge racersรฆder.
Men nu vil man gรฅ skridtet videre ved at 3D-printe sรฅ vitale dele som motorstempler. Og fรธrste model, der stรฅr for skud, er den hardcore udgave af 911-modellen GT2 RS.
Flagskibsmodellen i 911-programmet til gaden kรธrer med 3.8-liters boksermotor med seks cylindre. Og det er den motor, der nu kommer til at nyde godt af 3D-print.
LรS OGSร : I denne Volvo 162 ligger V8โeren fra BMW E39 M5
Hidtil har fabrikken fremstillet stemplerne af metalpulver, som smeltes sammen af den enorme varme fra en laserkanon.
Kรธlekanaler skal give flere hestekrรฆfter
Men nu vil man altsรฅ til at 3D-printe i stedet for. Teknologien gรธr det nemlig muligt at fremstille stempler, der i strukturen er afstemt prรฆcist til at modstรฅ de specifikke belastninger, som fabrikken fastsรฆtter.
En anden fordel ved de 3D-printede stempler er, at de er 10 procent lettere end de tradionelt fremstillede dittoer. Desuden kan Porsche med 3D-print gรธre plads til indbyggede kรธlekanaler i hvert enkelt stempel. Det er ikke muligt i de tradtionelle stempler.
Pรฅ den mรฅde kan Porsche trรฆkke yderligere 30 hestekrรฆfter ud af den i forvejen voldsomme motor med 700 hypper, fortรฆller Frank Ickinger fra fabrikkens udviklingsafdeling.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: