Sikkerhed frem for alt – derfor kaster Volvo med biler fra 30 meters højde.
Den første Volvo-personbil forlod samlebåndet i Göteborg i 1927, lige siden har svenskerne være besat af sikkerhed. Nu er de nået der til, hvor de smider biler ud fra en højde af 30 meter. Alt sammen så du og jeg ikke kommer til skade, hvis vi sætter os ind i en Volvo.
Altså under mere normale trafikale forhold. For nok kan det lyde voldsomt, men der er en mening med galskaben. Volvos seneste påhit skal gøre redningspersonale verden over endnu bedre til deres arbejde. Selv de mest ekstreme situationer.
Simulerer højhastighedsulykker
Derfor har Volvo ladet 10 helt fabriksnye biler falde fra 30 meters højde. Denne metode gør det muligt at simulere de skader, der ses i selv de mest ekstreme kollisionsscenarier. Nemlig i enkeltbilsulykker med meget høj hastighed, ulykker, hvor en bil rammer en lastbil med høj hastighed, og ulykker, hvor en bil bliver hårdt ramt fra siden.
I sådanne situationer er det afgørende at få personbilens passagere, som højst sandsynligt er i meget kritisk tilstand, ud af køretøjet så hurtigt som muligt og fragtet på hospitalet.
Og netop derfor stiller Volvo også spritnye biler til rådighed. Der er nemlig enorm forskel på biler bygget for femten til tyve år siden og så biler af i dag.
Jawes of life
Og netop fordi moderne biler laves af stadigt stærkere stålkonstruktioner, bruger redningsmandskabet ofte hydraulisk værktøj til at ‘klippe bilerne op’ og ad den vej få de tilskadekommende ud. Det værktøj kaldes også “Jawes Of Life”.
– Normalt kolliderer vi kun biler i laboratoriet, men det er første gang, vi lader dem falde fra en kran,” udtaler Volvos seniorforsker i sikkerhed Håkan Gustafson i en pressemeddelse.
– Vi vidste på forhånd, at vi ville se ekstreme deformationer efter testen, og vi gjorde det for at give redningsteamet en reel udfordring at arbejde med, siger seniorforskeren om de nye crashtest
I alt ti Volvo’er af forskellige modeller blev sendt i frit fald fra kranen i flere omgange. Før faldet lavede Volvo Cars’ sikkerhedsingeniører nøjagtige beregninger på, hvor stort et tryk hver bil skulle udsættes for, så det ønskede niveau af skader kunne opnås.