Henrik Fisker præsenterer produktionsudgaven af sin kommende SUV på Los Angeles Motor Show, og det giver noget af en overraskelse – nemlig på prisen.
Fisker Inc. med den dansk/amerikanske forretningsmand og bildesigner Henrik Fisker i spidsen lancerer produktionsudgaven af bilmærkets første model på Los Angeles Motor Show 2021.
Det skriver Bil Magasinet.
Bilmærket blev grundlagt af Henrik Fisker og hans kone i 2016, og siden er det lykkedes ham at rejse 1,6 mia. dollars (10,5 mia. kr.) hos investorer, der tror på Fiskers vision om en enkel og relativt billig eldrevet SUV, der er bygget af en slank organisation uden hverken forhandlere eller værksteder.
Der er tænkt på hunden i Fisker Ocean
Fisker Ocean er en mellemstor SUV med fem døre, fem sæder og en eller to elmotorer.
Den har soltag i fuld længde og kabine skabt af materialer fremstillet af genbrugte fiskenet og plastik fra havet.
Som standard er her et “California mode”, der med et enkelt tryk på en knap ruller vinduerne ned og åbner soltaget. Der er seks sideruder, og bagruden kører også ned, ligesom den forreste del af soltaget åbner, og ruller tilbage.
De ekstra sideruder bag bagdørene ruller også ned af hensyn til ejere med hunde i bagagerummet, der dermed kan stikke snuden ud i fartvinden uden at falde ud eller stikke af. Det har vi ikke set før i en bil.
Fisker Ocean har solceller på taget, som genererer tilskudsenergi til bilen, og al stofbeklædning under måtterne er produceret i genbrugsmaterialer.
Op til 630 km på én opladning
Fisker Ocean kommer i tre varianter:
- Ocean Sport med 275 hk, 0-100 km/t på 7,0 sek., forhjulstræk og en rækkevidde på op til 440 km
- Ocean Ultra med 540 hk, 0-100 km/t på 4,0 sek., firehjulstræk og rækkevidde op til 610 km
- Ocean Extreme med 550 hk, 0-100 km/t på 3,7 sek., firehjulstræk og op til 630 km
De danske priser begynder ved 325.000 kr., hvilket er en særdeles skarp pris på niveau med biler som Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, mens Fisker er betydeligt billigere end Tesla Model Y, der herhjemme begynder ved 500.000 kr.
Fisker vil ikke have forhandlere
Fisker vil benytte samme strategi som Tesla, og sælge direkte til forbrugerne i stedet for at gå igennem forhandlere.
Man vil kunne se og prøvekøre bilen fra et showoom i København eller fra popup-butikker, og man bestiller, konfigurerer og betaler bilen via Fiskers app. Bilen vil så blive udleveret et sted uden for København eller mod merpris blive leveret i købers indkørsel.
Der er ingen faste serviceintervaller, for der er stort set ikke noget at servicere på en elbil, siger Henrik Fisker, der har indgået et partnerskab med værkstedskæden Mekonomen om at servicere Fisker Ocean på de skandinaiske markeder.
Opdateringer vil ske trådløst, så der er ifølge Henrik Fisker ingen grund til at have værksteder eller forhandlere.
– Hvis vi skulle have forhandlere og store, flotte glashuse, kunne jeg aldrig sælge bilen for 325.000 kr. i Danmark. Så ville den mindst koste en halv million kroner, siger han.
I Danmark i efteråret 2022
I USA begynder priserne ved 37.499 dollars, hvilket underbyder Tesla Model Y. Der er 19.000 forudbestillinger på bilen.
EU-versionen produceres fra starten af 2022 på Magna Steyr-fabrikken i Østrig, hvor også biler til det amerikanske hjemmemarked skal produceres. Ocean forventes leveret til de første danske købere senest i november 2022.
Mobilitetstjenesten Viggo har forudbestilt 300 eksemplarer til brug i større danske byer, og herudover har en række danske købere lagt depositum på bilen.
Vi følger sagen og har lagt billet ind på en bil til en test, så snart der kommer gang i samlebåndet i Østrig.