De nyeste tal viser, at der nu er under 2,5 millioner fossilbiler i Danmark. På den anden side halter elbilerne gevaldigt bagefter i resten af Europa.
Der er 2,5 millioner fossilbiler i Danmark. Og det er faktisk det laveste tal siden 2017. Tallet indikerer, at Danmark er langt foran klimaministeriets fremskrivninger.
De 2,5 millioner diesel- og benzinbiler var først forventet i slutningen af 2025.
Det skriver interesseorganisationen Dansk e-Mobilitet på sin hjemmeside i denne uge. Og ifølge direktør John Dyrby Paulsen er der nok at glæde sig over.
Ifølge Dansk e-Mobilitet er der nemlig kun ét mål at forholde sig til – nemlig det at få udskiftet fossilbiler.
På den anden side tyder noget på, at elbilerne ikke kan klare sig uden statsstøtte. I hvert fald nævner John Dyrby Paulsen også den slags. Han mener, at ‘incitamenter’ skal bruges rigtigt.
– Det er en succeshistorie, at vi er foran tidsplanen. Elbilernes udbredelse er et af de områder, hvor vi ser markante fremskridt hurtigere end forventet. Det viser, at når man giver de rigtige incitamenter, så virker det.
– Den bedste måde at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren er at få fossilbilerne væk fra vejene, siger John Dyrby Paulsen.
Dansk e-Mobilitet forholder sig da heller ikke til, hvordan det ser ud i resten af Europa. I Tyskland, der er kontinentets største bilmarked, er elbilerne godt nok gået frem igen.
Men det skal ses i lyset af trusler om store bøder fra EU’s side, hvis antallet af elbiler er for lavt. Derfor kan det ikke udelukkes, at bilmærkerne har ventet med at indregistrere en bunke elbiler fra december sidste år til januar i år.
På den måde ser regnskabet bedre ud. Altså på papiret. Tyskerne må nemlig fortsat klare sig uden den statsstøtte til nye elbiler, som forsvandt i december 2023.
På det tidspunkt var der behov for at lukke et hul i Tysklands økonomi. Og at droppe tilskuddet til elbilerne lå først for i bunken af tiltag.
Tal fra bilmærkernes europæiske sammenslutning, ACEA, viser da også, at det bare er 1,8 procent af den europæiske bilpark, som består af elbiler. Regnes hybridbilerne med, kommer tallet ikke over 3,9 procent.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk