Nu er hver tiende bil i Danmark en ren elbil. De kommende nul-emissionszoner vil straffe folk i andre biler endnu mere, siger direktør.
I Danmark udgør rene elbiler nu 10 procent af den samlede personbilbestand. Denne milepæl er nået blot få måneder efter, at Mobility Denmark annoncerede, at antallet af elbiler i landet havde rundet en kvart million.
Denne udvikling understreger det hurtige tempo, hvormed elbilsalget stiger i Danmark. Også selvom det er holdt kunstigt oppe af lempelige afgift.
Alligevel frygter de danske bilimportører, at danskerne mister interessen for elbiler. Læs mere om det her.
Flere faktorer bidrager til den stigende andel af elbiler på de danske veje. Den fortsatte udbygning af ladeinfrastrukturen, et bredere udvalg af elbilmodeller samt gunstige afgiftsfritagelser har gjort det økonomisk attraktivt for danskerne at vælge elbiler.
LÆS OGSÅ: Dansk elbil-forhandler konkurs – skylder millioner
Desuden er det besluttet, at kommunerne fra årsskiftet kan etablere nulemissionszoner i byerne, hvor kun el- og brintbiler må færdes. Dette forventes at blive et centralt værktøj i bestræbelserne på at fremme en grønnere transport.
Dog har en kommune som Odense allerede afvist at indføre nulemissionszoner. Omvendt vil kommunen tvinge bilister til at køre ned mod 20 km/t i det fynske.
– Det er imponerende at se, hvordan elbilsalget er skudt i vejret. Hver måned vokser antallet af elbiler på vejene, og det er et klart tegn på, at vi bevæger os i den rigtige retning mod en grønnere persontransport.
– Personbilerne står for ca. 20 procent af CO2-udledningen i Danmark, og derfor er der også en stor klimagevinst ved at skifte til moderne motorer og i særlig grad ved at skifte til el- eller brintbiler, Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, i en pressemeddelelse.
Han tilføjer, at de planlagte nulemissionszoner vil accelerere denne udvikling.
– Hvis afgiften på elbiler holdes nede, vil elbilsalget virkelig tage fart i de kommende år. Nulemissionszonerne kommer til at sætte skub i udviklingen, da kommunerne får mulighed for at begrænse adgangen til byerne til nulemissionsbiler.
– Og det forventes at blive brugt flittigt. Allerede nu har Aarhus kommune planlagt at indføre en nulemissionszone i bymidten, og vi forventer, at flere kommuner snart følger trop.
Denne kombination af økonomiske incitamenter, teknologiske fremskridt og nye reguleringer peger alle i retning af en fortsat stigning i antallet af elbiler i Danmark.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!