Norge har de seneste år pumpet milliarder af støttekroner i elbiler. Men nu viser det sig, at bilerne slipper billigere på vejene. Og så er politikerne sure.
I den norske by Bergen henter man ikke de indtægter ind fra biltrafikken, som politikerne har budgetteret med. Årsagen? Elbilerne.
Og det har gjort en række politikere godt sure. Blandt dem fra Fremskridtspartiet. Ifølge Bergens Tidende vil byens indtægter fra afgifter snart være faldet med det halve.
Det førte til, at byudviklingsrådmand, Fremskridtspartiets Christine Kahrs, allerede sidste vinter foreslog, at elbilerne skal betale langt mere i afgift.
– Jeg har meddelt, at vi vil tage en diskussion om vejafgiftsfinansiering ud fra vores fremtidige forpligtelser, siger Kahrs til avisen.
Bergen er da også bagud. Byen har lavet en aftale med staten, der betyder, at skatteyderne skal finansiere en kommende letbane. Bl.a. ved at det i snit skal koste 14,7 norske kroner i såkaldte bompenge. Altså at køre på de enkelte strækninger af Norges betalingsveje.
LÆS OGSÅ: Ny form for svindel med bilsyn spreder sig i Danmark
Men tal fra Bergen kommune viser, at man er langt bagefter. I snit betaler bilisterne ‘bare’ 11,6 norske kroner i bompenge. Altså over tre kroner mindre end de ellers skal i snit.
Det lavere afgiftsgennemsnit i Bergen har da også fået den kommunale opposition til at kristisere rådmanden. Bl.a. kræver Miljøpartiet, at pengene kommer ind.
For selvom der ikke er noget, pengene skal bruges på lige nu, skal bilisterne betale for fremtidige projekter allerede nu, mener Miljøpartiets Thor Haakon Bakke.
På landsplan er nordmændene da også ved at have fået nok af elbilerne. I hvert fald af det faktum at bilerne kører nærmest gratis rundt i trafikken.
For selvom finansministeren tidligere på året måtte præcisere, at landets ikke vil forbyde alt andet end elbiler allerede fra 1. januar 2025, skal bilisterne alligevel betale mere. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!