1. oktober 2020 markerer skæringsdatoen for miljøzonerne i landets fire største byer, så det nu koster ældre dieselbiler uden partikelfilter bøder.
I hvert fald hvis de bevæger sig inden for miljøzonerne i Danmarks fire største byer Aalborg, Aarhus, Odens og København. Desuden er Frederiksberg Kommune omfattet af de nye regler.
Reglen har sådan set eksisteret siden 1. juli i år, men fra i dag er det således et krav, at ældre dieselbiler skal være udstyret med et partikelfilter. Ellers vanker der en bøde på 1.500 kr. for varevogn pr. tur, mens lastbiler og busser skal hoste op med 12.500 kroner, hvis miljøzonerne overskrides.
Det oplyser Rigspolitiet på Facebook.
Den nye regel gælder både dansk og udenlandsk-indregisterede køretøjer. Og det uanset om bilen er indregisteret til privat eller erhvervsmæssig brug.
Til at håndhæve den nye lovbestemmelse er der i de fem kommuner opsat nummerplade-kendgenkende kameraer, ligesom politiet ved almindelige rutinekontroller fra i dag af vil holde øje med om de ældre dieselbiler har monteret partikelfilter.
Hvis det ikke er tilfældet, og dieselbilen befinder sig i en miljøzone, vil ordensmagten udskrive en bøde til bilisten på stedet.