Audi står til at stoppe produktionen af elbilen Q8 e-tron før tid. Og det koster måske en hel bilfabrik livet. Nu investerer mærket massivt i hybridbiler.
– Vi ser lige nu en negativ tendens for elbiler, men der er stadig vækst, det er bare, at tempoet er faldet.
Sådan siger Gernot Döllner, der er adm. direktør hos Audi, til et nyt interview til Autocar.
Markedet for elbiler vokser dog ikke så hurtigt, at Audi helt tør droppe forbrændingsmotoren. Tværtimod investerer det tyske bilmærke nu massivt i både diesel- og benzinbiler med hybridhjælp.
Audi havde ellers tidligere svoret, at det skal være helt slut med forbrændingsmotorer fra Ingolstadt senest i 2033. I lighed med de nye fra en række af konkurrenterne – herunder Mercedes og Volkswagen – ser det mål dog ud til at vakle markant nu.
LÆS OGSÅ: Berømt batterifirma er ved at gå konkurs
Hos Audi vil man derfor kaste penge efter teknologi, der kan få batteridelen i hybridbiler til at køre 100 kilometer på en opladning alene. Det hænger bl.a. sammen med, at forbrugerne, alias bilisterne, ikke er der, hvor Audi havde regnet med.
Gernot Döllner påstår dog, at Audi længe har kunnet se skriften på væggen. Nemlig at mange bilister ikke vil over i en elbil.
– Inden for Volkswagen-koncernen indså vi tidligt, at hybrider er vigtige, og nu ser vi, at broen til elbiler er længere, end vi først troede, siger direktøren, som dog kun har haft sit job i et år.
De lange rækkevidde kan være bilproducenternes modsvar til stramningerne af WLTP-normen for brændstoføkonomi, som alle bilproducenter i EU skal igennem. Den nuværende norm kan meget vel udrydde hybridbilen allerede i 2027. Læs mere om det her.
Den første model med Audis nye hybridteknologi, som dog skal deles på tværs af Volkswagen-koncernen, er den nye A5, som blev præsenteret for et par dage siden. En bil der gør det af med A4-modellen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her