Ford indrømmer nu, at det var ‘for ambitiøst’ at sige farvel til forbrændingsmotoren. Nu påbegyndes udviklingen af nye hybridbiler.
Ford må endnu engang bide i det sure æble. Først fortrød mærket offentligt målet om kun at sælge elbiler i Europa, og nu gælder det hybridbilerne.
Dem vil mærket nemlig holde fast i, selvom man sagde, at det altså skulle være helt slut med alt forbrændingsmotoriseret inden for EU senest i 2030.
– Jeg tror ikke, vi kan gå all in på noget, før vores kunder beslutter sig, for at de er all in, og det skrider frem med forskellige hastigheder rundt omkring i verden, siger Marin Gjaja, chief operating officer på Fords Model E-program, til Autocar.
Hybridbilerne har Ford ellers allerede sagt farvel til ved at tage livet af alt fra Mondeo til Fiesta. Et lille plaster på såret er Puma og Focus-modellerne. Men sidstnævnte går efter planen i graven allerede næste år.
LÆS OGSÅ: Her styrtdykker benzinprisen – danskere holder i lange køer
Meget tyder altså på, at Ford må begynde helt forfra med bilerne. Man har nemlig ikke noget at lægge de nye hybridmotorer i.
Tilbage står Ford uden den fabrik, der kunne have bygget de kommende hybridbiler. Mærket har nemlig solgt sin fabrik i den tyske by Saarlouis til en medicinalvirksomhed.
Ford i Danmark forsøgte dog i første omgang at sende sin pressechef i byen for at benægte historien over for Boosted. Læs mere om det her.
Omvendt er Ford ikke de eneste, som skynder sig tilbage til hybridbilen, fordi det er, hvad kunderne vil have. Genesis, der er Hyundais premium-mærke i USA, har for nylig gjort præcis det samme.
Og hos Mercedes skal der nu bruges 105 milliarder danske kroner på hybridteknologi. Volkswagen vil dog bruge endnu mere. Læs om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her