Det skyldes at tunerne hos ABT har kigget på bilen.
Du kan selvfølgelig godt brænde 709.000 kr. af på en Volkswagen Golf 8 R med danske nummerplader. Men du kan også besøge til din Cupra-forhandler og gå derfra med Leon-model og 275.000 kroner i lommen.
Altså hvis du alligevel havde tænkt at købe en Golf 8 R. Nogle af pengene kan du så bruge hos ABT Sportsline.
Til gengæld kæler den tyske tuner for den to-liters benziner i Cupra’en. Som i øvrigt deles med Golf’en. Nå, men altså i Cupra-trim kan ABT få motoren til at yde 360 hestekræfter i hatchback-modellen. Der er 10 hestekræfter ekstra at komme efter, hvis du skal bruge mere plads og vælger Sportstourer-modellen.
Det er Cupras måde at sige stationcar på.
Uanset bilens størrelse er momentet på 450 Nm ens. Og det er faktisk nok til at gøre Cupra’en mere potent end Golf R, som må ‘nøjes’ med 320 hestekræfter og 420 newtonmeter.
Skal den være firehjulstrukken?
Her står du dog overfor endnu et valg. For mens hatchbacken må klare sig med træk på forhjulene, skubbes den længere sportstourer fremad på alle fire.
LÆS OGSÅ: Regeringen: ALLE fartbøder skal stige
ABT har endnu ikke sagt noget om præstationerne på asfalten, men vi kan roligt regne med, at fabriks-oplysningerne ikke passer længere. Ab fabrik skal den firehjulstrukne stationcar eksempelvis bruge 4,7 sekunder på at gå fra 0 til 100 km/t.
20″ hjul med enten mat eller højglanspoleret finish er ekstraudstyr. Men dem kan du lige så godt snuppe med, nu du er i gang. Det samme med sænkningskittet som får bilen 30 millimeter tættere på asfalten.
Pris for hele dynen? 5.990 euro eller 44.600 danske kroner. Eksklusiv bilens pris, selvfølgelig.