Bilen, som Toyota viste frem første gang i januar i år, har nu endelig fået sin officelle debut ved SEMA Show.
Det viser sig, at man ikke bare lige skærer taget af en Toyota Supra. Heller ikke selvom det er for at erstattet det med en MkIV-inspireret targa-top. Der kan man bare se.
Alligevel er Supra Sport Top, som Toyota kalder bilen, ikke verdens største nyhed. Vi så allerede de første billeder af bilen tilbage i januar i år. Men først nu får bilen sin officelle debut ved dette års SEMA-show i Nevadas ørken.
Kom ingen vegne de første 30 min.
Ventetiden betyder til gengæld, at Toyota er klar til at gå lidt mere i detaljerne, om hvordan de har båret sig ad med den nye Taga-Supra. Men før vi kommer så langt, må vi hellere knuse lidt forhåbninger først som sidst. Nej, Supra Sport Top vil ikke kunne købes. Det er et koncept – that’s it.
Japanerne har som sagt lade sig inspirere af deres eget arbejde fra 90’erne – nemlig Supra Mk.IV. Den kunne nemlig fås med targa-tag.
– Stålet var lidt sværere at skære igennem, end vi havde forventet, forklarer KC Mathieu, ejer af det værksted i Texas som har bygget bilen om.
– Vi begyndte med en luftsav, men ret hurtigt fandt vi ud af, at vi ingen vegne kom, forklarer Mathieu ifølge Top Gear.
Toyota brugte 3D-print
Tilsyneladende havde holdet efter en halv times arbejde kun skåret igennem en 2,5 centimer af Supra’ens stålkontruktion. Så alle mand gik tilbage til tegnebrættet. De kom på at bruge et andet og mere voldsomt værktøj. Hvilket viste sig at være den rigtige løsning. For taget begyndte rent faktisk at give efter.
Da taget var skåret af, 3D-printede Toyota amerikanske udviklingsafdeling et par nye B-stolper, kontureret efter Supra’erens originale linjer. Af andre modificeringer vil det være en skam ikke at nævne den håndbyggede diffuser og bilens udstødningssystem, som Toyota siger er nyt.
Flere hk, større bremser
Japanerne har desuden fundet 500 hestekræfter i den BMW-udviklet rækkesekser på tre-liters med turbo, som deles med tyskernes Z4 Roadster. Meget apropos turboerne så siger Toyota, at man har installeret nogle større snegle i Supra’eren, lavet om på motorstyringen og konstrueret en ny type indsugning.
Derfor rammer Targa’en de 500 hypper. Normalt har Supra Mk. V 340 hk. Præcis ligesom Z4’eren i øvrigt
Der er større bremser og justerbar gevindundervogn for at komplementere de ekstra hestekræfter. Toyota? Hvorfor sætter I ikke bare skidtet på et samlebånd? Nu tak!