Desværre – og vi mener det – må den ikke køre på offentlig vej.’
Det havde ellers været virkelig sjovt. Men ak, det her er en ren time attack-racer. Ikke at bilen i sig selv bliver ringere af det.
Det er – selvfølgelig, fristes vi til at sige, ligeledes japanske HKS, der står bag projektet. Det mest vanvittige ved det hele er, at de har beholdt den 1,6-liters motor. Ja, den med tre cylindre. Den du også finder i gadebilen GR Yaris. Med nummerplader på yder den dog ‘kun’ 261 hestekræfter.
Eller 300 hvis du sender den forbi engelske Litchfield.
Eller – til dem der bare ikke kan få nok – hele 475 af slagsen, hvis man altså kan undvære nummerpladerne.
Allerede en rekordholder
HKS er nået dertil med større intercooler, anden motorstyrring og større turbolader. Det giver de første 100 hestekræfter ekstra. De sidste 114 hypper er hentet ved at installere et lattergas-anlæg i bilen.
Det – altså antallet af hestekræfter – sammenholdt med en ny gevindundervogn og Yokohama Advan A052-dæk gør den lille japaner næsten ét sekund hurtigere rundt på time attack-banen Tsukuba Circuit end den hidtidige rekordholder.
En Nissan GT-R Nismo.. Tyg lige på den én gang. Yaris’en skal bruge 58,4 sekunder på en omgang, mens Nissan’en humper efter med 59,3 sekunder.