Årets SEMA Show er i fuld gang. Med sig til Nevadas ørken har Toyota taget flere performance-modeller. Bl.a. to meget hidsige Supra’ere.
Det er tvivlsomt, om det nogensinde bliver til meget mere, end de to biler Toyota har med til dette års SEMA Show i USA. Men japanerne har i hvert fald vist, at de sagtens kan få mange flere hestekræfter ud af den tre-liters rækkesekser fra BMW.
LÆS OGSÅ: BMW-ejer parkerer med vilje ulovligt – “Jeg har ikke tid til andet”
Normalt må Supra’eren nemlig nøjes med 340 hestekræfter. Så vælger du til gengæld selv, om det skal være med manuel pind eller automatgear. Ja, også i Danmark faktisk!
De to biler, Toyota har taget med til SEMA, er med automatgear. Desværre må de ikke køre på vejen. Toyota har nemlig fjernet katalysatorerne. Ved at ofte en større intercooler, ny motorstyring og turboladere fra Pure Turbo på begge opsætninger er ydelsen svulmet op til 629 hestekræfter og 799 Nm.
Det lyder dyrt, hvilket det også er. Men Toyota påstår, at Supra’erne kun har kostet dem 10.000 euro 74.000 danske kr. mere at bygge om. Altså i forhold til den GR Corolla Rally-koncept bil, de også har taget med til SEMA.
Den dårlige nyhed? Uden katalysator gør Toyota nok aldrig alvor af en Supra med 629 hypper.