Toyotas performance-afdeling Gazoo Racing producerer ikke kun nye biler. Der er nemlig også en forretning i at holde mærkets ældre modeller kørende.
Det med at producere nye dele til biler, som forlængst er kørt af samlebåndet, er bestemt ikke noget nyt. Faktisk er det en hel industri i sig selv. Flere japanske bilfabrikker gør det glædeligt – fordi der er penge i det.
Nissans Nismo-afdeling vil eksempelvis gerne genopbygge hele din Skyline GT-R. Du skal bare lige fragte den hele vejen til Japan først. Og hos Toyota producerer man forsat den legendariske 2JZ-motor, ligesom der fortsat er dele til alt fra Supra Mk.IV over ældre Landcruisere til 2000GT-modellen.
Og nu altså også kult-corolla’en med det interne navn AE86, som oprindelig blev solgt mellem 1983 og 1987.
Corolla-ejere skal ikke forvente, at de kan købe, hvad der svarer til en helt ny bil i dele. Men allerede nu har Toyota ting til modellen som de bagerste kalibre og hjulspindel på programmet. I december udvides sortimentet yderligere med drivaksler.
Desværre siger Toyota også, at delene kun er tilgængelige i en ‘begrænset periode’. Fabrikken er dog ikke mere specifik i spyttet end det.
Navnet kommer tilbage
Toyota kalder programmet GR Heritage Parts, og nysgerrige sjæle selv dykke ned i, hvad japanerne allerede har på hylderne. Det er endnu uvist, om Toyota har tænkt sig at genstarte produktion af flere dele.
Men fordi Corolla’en og flere af mærkets tidligere modeller stadigt er voldsomt populære køretøjer, skal det ikke overraske os, hvis Toyota holder liv i produktionen af nye, gamle dele.
Det forlyder endda, at japanerne har tænkt sig at genoplive AE86-navnet på en særlig GR-udgave af den nuværende Corolla.