Der er en kæmperegning på vej til de bilister som har firmabil.
Ifølge Avisen Danmark kører cirka 90.000 danskere rundt i en bil, som de har fået stillet til rådighed af deres arbejdsgivere. Den såkaldte firmabils-ordning har i mange år været en god forretning og idé for mange.
Men nu ser det billede ud til at vende, og især for dem som vælger elbilen. Der er nemlig et større skattesmæk på vej, og det kan – for mange firmabil-bilister – smadre regnestykket fuldstændigt.
Førhen var det sådan, at leasingselskaber kunne købe stort ind, og dermed presse den pris – som bilerne blev beskattet af – helt i bund. Men nu har politikerne på Christiansborg sat hårdt ind mod den såkaldte bilvask-model.
Logik der er total ulogisk
I stedet har politikerne indført, at firmabilers værdi skal genberegnes efter tre måneder. Og den pris er så afgørende for, hvor meget bilen er værd resten af leasingperioden som typisk er tre år.
Det betyder, at leasingselskaberne igen skal regne på bilernes reelle markedsværdi. Og det lyder logisk. Hvis da ikke var, fordi bilmarked efter coronapandemien er vendt helt på hovedet.
Skatten stiger med flere tusinde kroner
Lange leveringstider, manglende reservedele og mange generelle problemer plager i den grad hele bilindustrien. Og ventetiden har i den grad presse de brugte biler op i værdi. En kunstig værdi på grund af en helt uvant situation kan man indvende.
Men det er altså det, som nu rammer de mange danske firmabil-bilister. Deres skattebillet for firmabilen skal nemlig genberegnes efter kunstigt høje priser.
Konsekvenserne har Fagforeningen Business Danmark spurgt sine medlemmer til. Og eksempler er talrige. Et medlem har oplevet, at den VW Touran, som han fik udleveret i juli, pludselig var 535.000 kr. værd, og ikke de 418.000 kr. han havde sagt ja til, da kontrakten blev underskrevet.
Brugt Polestar meget dyrere
Og sådan fortsætter eksemplerne. Hos Børsen kan man konstatere, at en læsers Mercedes pludselig er steget fra 720.000 til 982.000 kr. i værdi. For firmabilister, som i forvejen betaler topskat, kan det dreje sig om ekstraregning på flere tusinde kr. hver måned.
Flere gennemgange af firmabils-kontrakter viser, at det især er elbiler som bliver hårdt ramt af den nye ordning. En Polestar 2 har eksempelvis vist sig at stige med 30 procent i værdi på de få måneder.
Ingen udsigt til handling
Tilbage i april blev der stillet et borgerforslag som vil afskaffe genberegnings-modellen for firmabiler. Sådan et forslag skal have 50.000 underskrifter for at havne i Folketingssalen. Indtil videre har kun lidt over 7.000 borgere skrevet under.